המסך המפוצל

רושם ראשוני

לאחר צפייה בשני חלקי הפיילוט, עורך ציקי השוואה קצרה בין "פיירפליי" ל"באפי"

מאת: ציקי

פורסם: 29-06-2004
37 תגובות
לצפייה הראשונה שלי ב"פיירפלי" הגעתי נטול ציפיות. לא ממש ידעתי מה לחשוב על היוצר שלה. החומרים שלו בהם צפיתי היו הסרט "באפי קוטלת הערפדים" ועונות 2-6 של הסדרה. הסרט היה אולי הגרוע ביותר שראיתי מימי, עונות 2-3 היו אחד הדברים הכי טובים שראיתי בטלוויזיה, ועונות 4-6 היו משעממות, משעממות רצח. יכולים להיות שני הסברים לחוסר העקביות הזו:

א. האדם שיצר את "באפי" הוא לא יותר מאיש סהרורי שסבל מהבלחה חד פעמית. בדיוק כמו הרצל, אם תרצו.
ב. הסבר כרונולוגי - הסרט נבע מחובבנותו ומראשוניותו של היוצר, העונות הראשונות של "באפי" היו ההתפרצות הקריאטיבית שלו, והעונות האחרונות היו חלק מתהליך ההזדקנות הטבעי של כל סדרה, של כל דבר, למעשה. ועל כן - ג'וס ווידון הוא יוצר מוכשר שבכל רגע עשוי להוציא מאמתחתו את הדבר הבא.

"פיירפלי" היא לא "באפי". באפי היא פרי מוחו הקדחתני של נער בן 16 - נערה, בת 16, שנלחמת בערפדים ומטרתה להציל את העולם. ככל שהנער התבגר, ואיתו הנערה, הם הפסיקו לנסות לשנות את העולם והבינו שכל מה שהם צריכים זה בעצם להציל את עצמם. וכך, הערפדים דעכו לאיטם, ומסדרה חתרנית וצעירה הפכה באפי להיות סדרה זקנה ומעופשת, לא מתאימה לפורמט של עצמה, משנה אותו תמידית, נאבקת בו. מה שהם חיפשו, אותם נערים שהתבגרו, היה עולם שקט יותר, לוגיסטי יותר, עולם שבו "באפי" של העונות האחרונות תוכל לחיות בשקט.

"פיירפלי" היא לא "באפי", לפחות לא זו של העונות הראשונות. כי "באפי" מתקיימת ב"פיירפלי", באיזשהו מובן מטאפיזי. "פיירפלי" הוא העולם החדש שג'וס בנה עבור הנערה שהתבגרה. וכך, הסצנה הראשונה בסדרה מתארת את מל, החייל הצעיר שחייב לנצח, מפסיד במלחמה. מכאן עוברים ל"פיירפלי".



"פיירפלי" היא שקטה. קרת רוח. היא יפה. יפהפיה. דבר שמשתקף אולי על כל גווניו בסגמנטים של המעבר - התמונות הקפואות של נערת הליווי, של ריוור, המצלמה שנעה באיטיות על פניהם; על גופם, המיתרים שמלווים את התמונה ברקע, בשלווה, ברוגע. מדע בדיוני בסלו מושן. יקום של שקט - דממה דקה - סרניטי.

"פיירפלי" מוכיחה, בהתרשם משני הפרקים הראשונים בסדרה, הידועים גם בשם "סרניטי", שההסבר השני הוא הנכון. זאת אומרת, "פיירפלי" היא לא הדבר הבא - לפחות לא בגרסה חד משמעית, לפחות לא ע"פ מבחן המציאות. אני גם לא יודע אם יש לה את הפוטנציאל לכך. היא דומה הרבה יותר לסדרות מדע בדיוני קונבנציונליות, ולאו דווקא לסדרות פופ מאותו ז'אנר כגון "סמולוויל", "מכושפות", או העונות המוקדמות של "באפי". ההבנה הזו, שזו לא סדרה קליטה, שסביר מאוד להניח שהיא לא תמשוך הרבה קהל, בעיקר בהשוואה לתקציב שלה, גרמה לפוקס להתנער ממנה. אולי היא קיוותה לאותה סדרת פופ קליטה שהיתה באפי בהתחלה. לסדרה שתיפתח במנגינת רוק פאנק ותמשיך בהתאם. במקום זה הם קיבלו מלודיה מוזרה על שמיים.

"פיירפלי" טובה יותר מ"באפי".

"פיירפלי" טובה יותר מ"באפי" בהרבה מובנים. היא יותר בוגרת מ"באפי" המוקדמת. היא עושה סימביוזה מושלמת בין "באפי" המאוחרת לעולם של "פיירפלי". היא חכמה. יש בה דיאלוגים נהדרים, שמזכירים את הפואטיקה של "באפי" המאוחרת, עם הומור ציני במינון מדויק שמזכיר יותר את "באפי" המוקדמת. העולם של "פיירפלי" יותר מורכב מהעולם של "באפי". יותר עשיר. הדמויות יותר מורכבות, פחות קריקטוריסטיות מרוב הדמויות ב"באפי". העלילה הרבה יותר מעניינת ועשירה מהעלילה של "באפי" המאוחרת. "פיירפלי" לא רוצה להיות מקובלת, היא רוצה להיות עצמה. "פיירפלי" טובה יותר מ"באפי", ועדיין, זה לא יציל אותה.

וזה לא הציל אותה. הסדרה גוועה לאחר חמישה עשר פרקים בלבד. האם ג'וס ייתן גם לעולם שלה, לעולם שלו, לגווע? לעולם של "באפי" הוא לא נתן לגווע, אז למה שיוותר על העולם של "פיירפלי"?

לפני משהו כמו יום יומיים, הושק האתר הרשמי של הסרט "פיירפלי". ייתכן מאוד שהדרך שהצילה את "באפי" - מעבר מקולנוע לטלוויזיה - תציל גם את פיירפלי, רק הפוך - מטלוויזיה לקולנוע. בצ?פייה.