המסך המפוצל

סכפ``ש אנג`ל: היא

פרק שלושה עשר בעונה הראשונה: She

מאת: נורית הוראק

פורסם: 29-06-2004
36 תגובות
והפעם בפרק השבועי של אנג'ל - איך משלבים מסר חברתי נוקב בארבעים דקות של פנטזיה?

כדי לא להרחיק את הצופים עם אמירות מוסריות ישר על ההתחלה, רצוי לפתוח בקטע קליל, קטע קומי שבו נוכל לראות כיצד הדמויות הקבועות מתפקדות במצבים ביזאריים.
לא, אין הכוונה לעוד מלחמה בשד או לעוד אפוקליפסה, אלא להתאספות חברתית, שינדיג אם תרצו, שתכלול את חבריה הטובים ביותר של הדמות הנשית הראשית. ואכן, הפרק שלפנינו נפתח עם סצינה משעשעת בה קורדיליה עורכת מסיבה וכמארחת המושלמת מציעה לאורחיה הכל, החל בקרח ושרימפס וכלה בדם חם. המסיבה מאפשרת לנו לראות את האינטראקציות בין ווסלי ואנג'ל לבין עולם החיצוני (במיוחד עם החלק הנשי שלו).

בעוד ווסלי מנסה להתמזג בקהל (למרות שתנועות הריקוד שלו די מבדילות אותו מהשאר), ליהנות מהמסיבה ולפלרטט עם הבחורות (אם כי לא ממש בהצלחה), אנג'ל מסתגר, מבועת מהמחשבה שהוא יתבקש להראות את יכולות הריקוד שלו (ובצדק), ומעדיף להישאר במטבח ולהתבודד עם כוס בירה ועם דניס המת, כשהוא שואב את האנרגיה ביאושו כדברי קורדיליה בבוקר למחרת.



כדי לסקרן את הצופים שלך לגבי הפרק, עליך למשוך אותם עם תעלומה בלתי פתורה.
ואכן, בסצנה הבאה אנחנו נלקחים למפעל קרח שבתוכו ארגז מסתורי המפיק קולות מוזרים ומה שבתוכו הורג את הגבר שפותח אותו. הסקרנות שלנו כצופים גוברת כאשר אנג'ל פוגש שד ממימד אחר בשם טאי המזהיר אותו ממה שנראה כשד כוחני, "כלי של זעם טהור" לדבריו, שכמעט הרס את עולמו ועכשיו מסתובב חופשי בעולמו של אנג'ל.

רצוי להעביר את המסר על ידי דמות מייצגת, דמות מגניבה אם אפשר, שדה או נסיכה שלובשת בגדים שחורים צמודים, לוחמת שתמצא חן בעיני הערפד חובב גיבורות העל שלנו.
הדמות האורחת של הפרק היא ג'הירה ואליה התכוון טאי כשהוא התייחס לכוח משחית. ג'הירה היא בתו של מלך יקום שנקרא אודן טל, יקום שנחמד מאד להיות בו, אם אתה שד זכר. הנשים ביקום זה מדוכאות לעמדות של משרתות, ללא רצונות או תשוקות שיש להתחשב בהם. למעשה, גם אם היו כאלו הם נקטעים על ידי פעולה של עקירת חלק בולט הנמצא בעורפה של השדה, שנקרא ה"קו" (Ko), בו ממוקמים האישיות והתשוקות של השדה. עקירתו של הקו הופכת את השדה ללא יותר מחפץ המציית לפקודות, בדיוק כמו שהיא צריכה להיות בעיני השדים ממין זכר ביקום שלה.

השדים של אודון טל הם השדים האנושיים ביותר (מבחינת המראה החיצוני שלהם) שראינו עד עכשיו ב"אנג'ל" וזה לא במקרה, מפני שהיחסים בין הגברים לנשים באודון טל הם מטאפורה ליחסים בין נשים וגברים בכדור הארץ. אולי בלוס אנג'לס יכולות נשים כמו קורדיליה לעמוד על שלהן ולשמור על משכורתן כשנכנס עובד חדש (גבר) למשרד (כמו שאכן קורדיליה עושה בתחילת הפרק, כאשר ווסלי מצטרף כעובד מן המניין לצוות החקירות) אבל בעולמנו ישנן עדיין מקומות בהם השלטון מעודד אפליה ודיכוי של נשים (או לפחות לא עושה דבר כדי למנוע אותם) ונשים ממשיכות להיות מדוכאות גם בצורה פיזית, ואנחנו לא צריכים ללכת יותר מדי רחוק...

ההתייחסות לאודן טל כאל יקום אחר מקבילה להסתכלות אמריקאית על מקומות אחרים בכדור הארץ מלבד ארה"ב, כאילו מדובר ביקומים מקבילים שבהם חוקי המשחק בין הגברים והנשים עדיין שונים. במובן זה, ההתערבות של אנג'ל שנובעת מהרג הגברים האנושיים (בתחילה לפחות) מייצגת את העובדה שתרבויות (או מדינות) לא ששות להתערב בהפרות זכויות אדם של תרבויות (או מדינות) אחרות ועושות זאת בדרך כלל רק כשזה נוגע לאנשיהם.

המעשה הפיזי של עקירת הקו מגבן של הנשים והמחשתו בקטע מצמרר, מזכיר את מעשה המילה הנשית - נוהג שעדיין קיים בחלקים מסוימים של העולם, בו נפגע פיזית חלק באישה הקשור לדחפים המיניים שלה. העמדה הלא סובלנית של אנג'ל כלפי טאי ועושי דברו מציגה שלילה מוחלטת מבחינת יוצרי הסדרה של הדיכוי הנשי לצורותיו. כתשובה לדיכוי מוצגת ג'הירה כלוחמת חסרת פחד, בעלת כוח גופני רב, וכמו שאר הנשים של אודון טל, היא מסוגלת לעורר את הגברים האנושיים בכדור הארץ (וע"פ התנהגותו של אנג'ל, לא רק את האנושיים) - יכולת שגם היא מוצגת ככוח שעליהן ללמוד לשלוט בו. חשובה בהקשר זה הצגת האישה כבעלת דחפים מיניים חזקים לא פחות משל הגבר ואולי אף יותר, תיאור שרק בשנים האחרונות התחיל להופיע במוצרי התרבות הפופולריים.



במלחמתה של ג'הירה באה לידי ביטוי שאלה מוסרית חשובה אחרת שלא קשורה ליחסים בין המינים. באופן אירוני, כשם שהגברים בני היקום שלה מעמידים את עצמם ואת טובתם לפני טובת הנשים, גם ג'הירה מעמידה את בנות מינה מעל לבני אנוש, כשהיא מוכנה לפגוע בבני אנוש כדי להצליח במשימתה ולהציל כמה שיותר מבנות מינה. לכן גם לא אכפת לה שווסלי וקורדיליה נתונים בסכנת חיים אליה נקלעו כתוצאה מהניסיון שלהם לעזור לה. אנג'ל מייצג את הצד השני של הגישה ולא מוכן לקבל אותה בדיוק כמו שהוא לא מוכן לקבל את דעתו של טאי בעניין עקירת הקו ודיכוי השדות. יתכן שג'הירה נוהגת כפי שהיא נוהגת מחוסר ברירה ומהסכנה בו נתונות חברותיה, אבל יש משהו בעייתי בלהעמיד את בני מינך בעמדה מועדפת ואפילו עליונה לעומת אחרים, ואת ההשלכות של גישה זו ראינו בהתנהגותו של טאי. בסיום הפרק ג'הירה ממשיכה לדבוק בעמדה שלה כאשר אנג'ל מבהיר לה שאם יצטרך הוא יהיה מוכן לעצור אותה. בשביל אנג'ל אין מין מועדף. כל עוד למישהו נעשה עוול, וכל עוד נפגע תמים, ויהיה זה שד או אדם, זכר או נקבה, הוא יהיה לצדו וילחם למענו.

לסיום, כשמעבירים מסר, חשוב מאוד לא לשכוח את שאר הדמויות ולהמשיך לפתח אותן בצורה שתתקשר לפרקים שהיו עד עכשיו ולהמשך העונה.
למרות שהחזיונות של קורדי הם הגורם המחולל בסיפור והם אלו שמובילים את "אנג'ל חקירות" לג'הירה, קורדי תופסת מקום די משני בפרק, לאחר הפרק הקודם שבו מילאה תפקיד מרכזי. ייתכן שזה בגלל הבולטות של הכוכבת האורחת.

כשקורדיליה מקבלת חזיון היא מציינת כמה היא שונאת את הגיג, כנראה שלמרות שקורדיליה קיבלה בפרק האחרון את מקומה כחברה פעילה ב"אנג'ל חקירות" היא עדיין לא מוכנה להשלים עם החזיונות אותם היא עדיין תופסת כמטרד.

ווסלי מספק לנו את הפן הקומי של הפרק הדי רציני הזה, בביצועי הריקוד שלו במסיבה ובנפילות התכופות והגמלוניות שלו. מצד שני, ההצטרפות הרשמית שלו ל"אנג'ל חקירות" היא אירוע חשוב, שמראה לנו שאחרי שבפרקים הקודמים נתנו לנו כצופים להתרגל לדמות החדשה בסדרה, עכשיו הוא כבר חלק מהמשפחה.



מכל הדמויות הקבועות, אנג'ל הוא זה העומד במרכז הפרק, וככזה מעניינת הצהרתו בתחילת הפרק לקורדיליה שבעניין היחסים בינו לבין בני האדם, יש רק שני מצבים אפשריים: "לנשוך" מצד אחד ו"להימנע" מצד שני. זהו אנג'ל של הפרק הראשון, שמנסה לברוח מהעולם המקיף אותו ורדוף בסיוטי האנג'לוס שלו, הצהרה שלא נראית מתאימה לאנג'ל של לוס אנג'לס שעובד עם בני אדם מדי יום, מפתח אתם קשרים קרובים ואף נקשר אליהם (קורדיליה, קייט, ווסלי). בסוף הפרק אנג'ל כבר מכנה את בני האנוש סביבו "האנשים שלי" ומזהיר את טאי ואת ג'הירה שלא יפגעו בתושבי כדור הארץ האנושיים ובכך מבטא את הקרבה שהוא חש אליהם, וזאת למרות שכשטאי מכנה אותו אנושי הוא ממהר להראות לו את פניו הערפדיות.

ג'הירה היא השחקנית Bai Ling והיא מקבלת קרדיט של "שחקנית אורחת מיוחדת". באי לינג היתה כוכבת קולנוע סינית (וכפי הנראה, חיילת בצבא הסיני בטיבט כפי לפני זה). היא שיחקה במספר סרטים אמריקאים כולל "אנה והמלך" (1999), "העורב" (1994) ו"פרוע על המערב" (1999) ובסדרות טלוויזיה אמריקאיות כמו "המופע של כריס אייזק" ו"מגע של מלאכים". ההופעה שהיא נותנת בפרק בעייתית וצוינה לרעה על ידי רבים מאתרי הביקורות. הדמות שלה מעניינת ומורכבת אבל עושה רושם שהיא לא מצליחה ליצור את האהדה החזקה שהיא אמורה לעורר בנו. בכל זאת, לדעתי האישית, ג'הירה היתה יכולה להוות דמות מרתקת לסיפור מתמשך והמתח המיני הלא ממומש בינה לבין אנג'ל יכול היה רק להוסיף. מישהו מכיר איזה פאן פיק טוב?

עשו את הפרק
חוץ מהריקודים של ווסלי ואנג'ל (שמופיעים גם על רקע כותרות הסיום, יי!), יחסיו של אנג'ל עם הסלולרי החדש שלו והקטע במוזיאון בו אנג'ל מסביר על הציור של מונה ורומז לנו שהוא היה הערפד בשירו של Baudelaire.

נחמד להיזכר
ווסלי אומר לאנג'ל שהוא לעיתים רחוקות נלקח כבן ערובה. למעשה, בפרק "Bad Girls", שהיה הפרק הראשון של ווסלי ב"באפי", הוא נלקח כבן ערובה. טוב, בכל זאת עברו מאז כמה חודשים...