המסך המפוצל

סכפ``ש באפי: ממתחת

פרק שני בעונה השביעית: Beneath you

מאת: נורית הוראק

פורסם: 11-05-2004
56 תגובות
בפרק הפותח של העונה השביעית הוצגו כמה קווים מנחים לעונה. התיכון נפתח מחדש, באפי וזאנדר מתנהגים כמו גדולים ואיזה ביג באד שעוד לא ברור מהו מרחף באוויר. בפרק השני של העונה יכולים התסריטאים להתפנות ולהמשיך כמה עלילות שנשארו פתוחות מהעונה הקודמת. ואכן, הפרק שלפנינו מתאפיין בהמשכיות ובאזכורים לפרקים ישנים של באפי. בין השאר מוזכרים בפרק המנהל פלוטי ותלמידי התיכון הזללנים מהעונה הראשונה (פעם שניה העונה), זאנדר מאזכר את ימי התיכון (שוב) ובאפי והמנהל ווד מדברים על העבודה של באפי בדאבל מיט פאלאס מהעונה השישית. כיאה לפרק המדגיש המשכיות, הפרק נפתח בצורה דומה לזו שבה נפתח הפרק הראשון, כלומר במרדף אחר עוד נערה חסרת ישע. הפעם המרדף מתרחש בפרנקפורט שבגרמניה, והקורבן בעלת השיער הורוד והצעקני רצה על רקע מוזיקה אלקטרונית קצבית.

גם הגיבורים שלנו ממשיכים לנוע בכיוון אליו התחילו ללכת בפרק שעבר: באפי מתחילה לעבוד בתיכון אחרי שבפרק הקודם הציע לה המנהל החדש עבודה כיועצת, ווילו חוששת לחזור לסאנידייל אחרי מעשיה בעונה הקודמת, זאנדר מוכן להתחיל לצאת עם בנות, אניה מנסה להיות שדת נקמה, וספייק? הוא עדיין משוגע, לא, רגע. הוא כבר לא. או שאולי כן? לא? ערפד? נשמה? בעוד שבנוגע להתפתחויות בחיי שאר הדמויות הפרק מצליח לשרטט תמונה ברורה פחות או יותר, לפחות לגבי ספייק משהו שם הולך לאיבוד, אולי כוונת הכותבים היתה לגרום לנו להישאר עם יותר שאלות מתשובות אבל בראייה הכללית של הפרק, זו אחת מנקודות התורפה שלו.



הפרק עוסק במערכות יחסים. במרכז הפרק עומדת ננסי, נערה בגילם של הסקוביס שסבלה מרוני, חבר מתעלל שהמשיך ללוות אותה גם אחרי שנפרדה ממנו ובפרק הנוכחי הוא עושה זאת בצורת תולעת אימתנית ומשוננת. מערכת היחסים בין רוני לננסי ובין רוני התולעת לננסי היא מטאפורה מטרידה במיוחד למה שקורה אחרי שנפרדים, אחרי שמהזוגיות היפה נשארים רק זיכרונות רעים הממשיכים לרדוף אחרינו, משאירים מאחוריהם הרס בצורת לבבות שבורים ועומדים בדרכנו כשאנו מנסים להתחיל קשר חדש.

אבל רוני וננסי הם לא הזוג היחיד שמערכת היחסים ביניהם משאירה קורבנות. גם זאנדר ואניה הם זוג שכזה. למעשה, אניה היא האחראית למצבו הפיזי הנוכחי של רוני. בעוד זאנדר לכאורה מוכן כבר להתחיל מערכות יחסים חדשות ואניה שקועה בעבודה הישנה-חדשה שלה, מערכת היחסים ביניהם עדיין משאירה את אותותיה, במיוחד על אניה. מבחינתה של אניה מדובר בקפיצת מדרגה - לאחר הערותיה של הלפרק מהפרק הקודם, אניה מחליטה לקחת את ד'הופרין ברצינות ולעוות את משאלתה של ננסי כך שתביא קצת נזק לעיירה. למרות שהיא זו שפוגעת, אניה דווקא מוצגת כאן כצד הנפגע והיא מעירה שפעם היו לה ידידים, עמיתים לנשק, ושושבינות, אבל דבר לא נשאר לה מכל זה. אניה לא לגמרי צודקת, למעשה, מכיוון שהיא זו שבחרה להתרחק מהסקוביס, מה שמובן בגלל נוכחותו של זאנדר בחבורה. בתגובה לדברי אניה מעיר זאנדר שהטיעון הזה לא יכול להצדיק כל דבר ובכך מבקר את הדרך בה בחרה, שהיא אחרי הכל הדרך הקלה להתמודדות עם פרידתם. בסופו של דבר אניה מתרצה ומחזירה את רוני למצבו הקודם, מה שמעיד על חלק בתוכה שהוא עדיין האניה אותה אהב זאנדר. מעניין לציין בהקשר של אניה שתי התייחסויות של דמויות אחרות אליה. הראשונה כאשר באפי מביאה לפגישה עם אניה סכין, מה שמראה על שינוי במערכת היחסים בין מי שהיו פעם חברות הנלחמות לטובת אותו הצד והשניה כאשר ננסי מאשימה את אניה במצבו של רוני ושואלת אותה "מה את?", שאלה הנשארת תלויה באוויר ללא מענה.

הפרק מזכיר מערכות יחסים נוספות כמו החוויה המינית בין אניה לספייק, ומכיל אפילו החלפת מבטים בין זאנדר לספייק בתגובה לשאלתה של ננסי אם יש מישהו בחבורה שלא שכב אחד עם השני, דבר המהווה קריצה לכל כותבי הפיקים ומצדדי הסלאשים למיניהם.



הזוג המרכזי של הפרק הוא ספייק ובאפי שמערכת היחסים ביניהם הרסה לא מעט מבנים ונגמרה בניסיון האונס ובטירופו של ספייק. ספייק מופיע בבית סאמרס בחולצה חדשה אחרי שביקר אצל מעצב השיער שלו ומציע את שירותיו, מה שמעלה תמיהה לגבי שפיותו. נראה שספייק רוצה יותר להיות בקרבת באפי ולהוכיח לה שהשתנה מאשר באמת להציל את היום. מעניין לראות בהקשר זה את היחס של שאר הדמויות אל ספייק ובאפי. זאנדר ודון לא בוטחים בבאפי שלא תשוב לסורה ובוודאי שלא בוטחים בספייק. כאשר הם מגלים שבאפי הסתירה מהם את פגישתה הראשונה עם ספייק העונה הם רואים זאת כסממן להמשך ההתנהגות שלה מהעונה הקודמת. דון מאיימת על ספייק ומראה לנו שלאחר ניסיון האונס לא נשאר דבר מהידידות המופלאה (שבלטה בעונות החמישית והשישית) בין האחות הקטנה לערפד. הקשר בין האחיות מופיע כאן כחזק מעל הכל, לפחות מבחינתה של דון, שהרי באפי בכל זאת הסתירה את הפגישה עם ספייק ממנה. גם בין באפי לספייק נשמרים סודות - הוא מספר לה שהשיגעון שלו נגרם כתוצאה מהרוחות אותם פגשנו בפרק הראשון.

שם הפרק, "Beneath you", מתייחס לשד המרכזי של הפרק, רוני, שד התולעת שנע מתחת לאדמת סאנידייל. בנוסף, שם הפרק מופיע במשפט "From beneath you it devours" הנאמר על ידי דמויות שונות במהלך הפרק - הנערה הגרמנית בחלומה של באפי, באפי עצמה, וספייק - בנוגע לרוע הממשמש ובא. משפט זה מעלה לפחות שאלה נוספת אחת: האם הכוונה לפי הגיהינום השוכן מתחת לסאנידייל?

הביטוי "Beneath you" מתייחס גם לספייק ומזכיר את הפרק "Fool for love", בו גם אהובתו של ספייק, ססלי, וגם באפי, אומרות לספייק שהוא "Beneath them", כלומר נחות לעומתם. שם הפרק גם מעיד על תשוקתו של ספייק לאורך הפרק, תשוקה שהתבטאה גם בעונות החמישית והשישית, לשנות את מעמדו אצל באפי מ"נחות" ל"ראוי", ובכך ולזכות באהבתה.

במקביל לעיסוק במערכות יחסים עוסק הפרק בשינויים, השינוי הפיזי שעובר על רוני אל מול השינויים הפיזיים והנפשיים שעוברים על אניה, ספייק ווילו. הפרק מתווה לנו כמה קווים מקבילים בין ספייק לאניה ובין ספייק לווילו. העובדה שדווקא אניה הרגישה בנשמתו החדשה של ספייק מעניינת ומזכירה עד כמה דומות שתי הדמויות זו לזו, קירבה שהתבטאה ב"Entropy". גם לאניה וגם לספייק יש עבר עקוב מדם מאחוריהם ושניהם עברו תהליך של חזרה בתשובה פחות או יותר במקביל זו לזה. שניהם התחילו כאאוטסיידרים לסקוביס והשתלבו במשך הזמן, ושניהם סובלים מההרס שהשאירה אחריה האהבה. אך בעוד ספייק בחר בדרך הקשה (קבלת הנשמה) כדי להשיב לו את אהובתו, אניה בחרה בדרך הקלה - לחזור להיות שדת נקמה. בעוד ספייק מנסה למצוא את מקומו מחדש בסקוביס כדי לזכות באהבתה ובהערכתה של באפי, אניה משתדלת להתרחק מהחבורה ולא מרוצה מכך שהם מפריעים לה בעבודתה.

ההקבלה השניה של הפרק היא בין ספייק לווילו. גם ספייק וגם ווילו צריכים לכפר על מעשיהם בעונה הקודמת. שניהם עברו תקופות של ניתוק מהחבורה והתמודדות עם מעשיהם ועתה עליהם לנסות ולשוב להיות חלק מהחבורה. גם את ווילו וגם את ספייק ימשיכו ללוות בעיות שליטה שיהיה עליהם להתמודד אתם, דבר המתבטא בחששה של ווילו שתמעד שוב ובתגובה של ספייק כאשר הוא פוגע ברוני. ווילו עדיין חוששת לחזור לסאנידייל בתואנה שהיא פוחדת מפתיחתו של פי הגיהינום (כשלמעשה היא חוששת מהפגישה הצפויה עם חבריה), בעוד ספייק מבטא את חששותיו לעכברוש מזדמן: "לא. לא. זה לא הזמן. אתה יודע זאת. אני יודע זאת. אבל לגרום להם להבין. זהו עניין אחר לגמרי". לבסוף, לאחר שספייק מרגיש את האדמה רועדת וכנראה מתוך חשש לסכנה העומדת בפני באפי לנוכח הרשע החדש, הוא מחליט לקפוץ למים, להתנהג כאילו הוא שפוי, ובסופו של דבר נכווה (בצורה מילולית בסוף הפרק). ההקבלה בין ווילו לספייק מעוררת תהיות בדבר חזרתה הצפויה של ווילו והצורה שבה יקבלו אותה חבריה.



הפרק מסתיים בסצינת ווידוי של ספייק בכנסייה. ספייק מספר לבאפי על הצורך שלו בניצוץ במערכת היחסים ביניהם, על כך שהיא הפכה אותו לחלש ועל תחושותיו שעבורה הוא רק בשר ויחד עם זאת מתוודה על חלומות שהיו לו בהם הרג אותה. בקטע מתבטאים כל צדדיו של ספייק לאורך כל העונות. ספייק מכנה את הניסיון שלו לחזור לעצמו "תחפושת" ומראה לראשונה סימנים שהנשמה משאירה בו את אותותיה כשהוא מתאר אותה כשורפת ומדבר על אנג'ל כמי שמצליח להסתיר את כאב הנשמה. כסדרת פנטזיה ממעטת "באפי" באזכורים דתיים (למרות השימוש התכוף בצלבים), אבל בסצינה זו נוכחת האלוהות גם בסביבת ההתרחשות שלה (הכנסייה) וגם כאשר ספייק מפנה שאלה ישירה לאל "זה מה שאתה רצית, לא?" המעידה על מעורבות של כוח עליון כלשהו בחיי הגיבורים. בצורה מעניינת מופנית השאלה לאל מיד לאחר שהיא מופנית אל באפי, מה שמעמיד את באפי ואת האל באותו מישור לא מושג מבחינת ספייק. הפרק נחתם כשספייק משתטח על הצלב (בפריים יפיפה, שצורת ההעמדה שלו נראית כאילו שאבה השראה מאייקונים נוצריים), בניגוד לרתיעה של הערפדים מהצלב אותה ראינו לאורך הסדרה, ומסמל את השאיפה של ספייק להרגיש כאב כדי לכפר על מעשיו ומתחנן למחילתם של באפי ושל האל.