המסך המפוצל

השורדים

בפברואר מתחילה עונה חדשה, שמינית במספר, ומסקרנת במיוחד של "הישרדות". הזדמנות נהדרת להיזכר מה היה לנו עד עכשיו

מאת: עידו f. כהן

פורסם: 26-01-2004
40 תגובות
קשים הם חייו של החייל. תמיד ישנו איזשהו ניתוק מהחיים האזרחיים אותם נטשת בבום אחד גדול. אין יותר חופש, חופש תנועה בפרט, אין זמן פנוי, אין שבתות, אין טלוויזיה, אין עבודה, אין שפה - קשה... קשה...

אבל אני לא נוטה לוותר בקלות. מה שיש זה מה שיש.

עולם הטלוויזיה שלי הצטמצם פלאים ותופעות הלוואי הנלוות לכך אינן חיוביות במיוחד: לא ראיתי את "אוז" מסתיימת, ולא את "הסופרנוס" או את "הבית הלבן"; חודש בלי קונאן או'ברייאן; סטאר וורלד עלה סוף סוף על מסכי yes - והרשימה עוד ארוכה.

בעצם, מה שנשאר לי זה ימי שישי ושבת, ומה כבר יש בימי שישי ושבת? אז רואים בסבבה את "עמוק באדמה" (מיילו שם!) ומתענגים על פיסות איכות קטנות של אושר; גם על yes real התחלתי לחרוש, בעיקר בשביל שידורים חוזרים של "המירוץ למיליון"; קליפים והופעות ב"מוזיקה 24" שמסיבה לא ברורה גורמים לי לחבב את רוני דואני...

אבל מה שהסב לי אושר יותר מכל התוכניות הזמינות היתה דווקא זו שנמצאת פה די הרבה זמן, זו שיש לה ותק בתחומה והיא אחת מהסדרות היותר קופצניות (שלא לדבר על חושניות) בטלוויזיה. הסדרה המדוברת היא "הישרדות".


"הישרדות" התחילה את דרכה בשנת 2000, כשרשת CBS הציגה בגאווה 16 אמריקאים - שהג'ונגל היחיד אותו הכירו עד עתה היה כזה של בטון ומוניות צהובות - שנאלצים להתרגל לחיות כניצולים על אי בודד. אותה קבוצת אמריקאים התחלקה לשני שבטים מתחרים, ובכל שבוע נאלצה הקבוצה המפסידה לפנות ל"מועצה השבטית" אשר במסגרתה בחרו חברי הקבוצה את המתחרה שייאלץ לעזוב את השבט לצמיתות.

בשלב השני של התוכנית היו שני השבטים מתאחדים לשבט אחד בן עשרה מתחרים והתחרות היתה הופכת להיות אישית ולא קבוצתית. בין לבין גם היו תחרויות על פרסים יקרי ערך במיוחד, לפחות עבור אנשים שנמצאים במרחק בלתי הגיוני מהציוויליזציה.

המשחק, שהתנהל על פי חוקיו של מארק ברנט, היה גאוני. לאופי של התחרות ב"הישרדות" היו רבדים רבים. למעשה, המשחק היה מציב את סוגיית דרך הפעולה הפרטנית על המשתתפים: מצד אחד, אתה יכול להשקיע עבור הקבוצה שלך, להוכיח נאמנות לקבוצה ולחבריך ולצעוד עם ראש מורם לניצחון. מהצד השני, אתה יכול לתמרן את חבריך לשבט, ליצור בריתות ולשבור אותן כהרף עין, לסכסך ולשקר בדרכך לפרס הנחשק.

אה, כן. היה גם פרס של מיליון דולר לשורד האחרון. סתם משהו בשביל לדרבן את המתחרים.

אם מסתכלים על זה לעומק, "הישרדות" היא בעצם ניסוי סוציולוגי מרתק, שמעורב בהרבה פאן, נופים פראיים, בכי, הומור, עירום, ומיליון דולר. בהתחלה נראה היה כי כדי לזכות ב"הישרדות" אתה צריך להיות נחש ערמומי ותחמן - דוגמת הזוכה בעונה הראשונה ריצ'ארד האץ' (המכונה גם Fat Naked Fag - את הכינוי הרוויח לאחר שאת יום הולדתו שחל במהלך התוכנית בחר לחגוג בעירום מלא), או לסירוגין להיות בוגד תוקע סכינים בגב חסר מצפון, כמו טינה ווסון שבגדה בכל הבריתות שלה בדרך לניצחון בעונה השנייה של התוכנית שהתרחשה באוסטרליה.



אבל לאחר ריצ'ארד הנחש וטינה תוקעת הסכינים הגיעה העונה השלישית, ואיתה הגיע איתן זוהן - יהודי כשר למהדרין ושוער כדורגל בחיים, שהוכיח שגם אנשים טובים יכולים לעשות את זה. עונה זו התקיימה באפריקה ומסיבה לא ברורה היתה החלשה ביותר הן ברייטינג והן מבחינת המבקרים. הטענה הכי קשה נגדה היתה העובדה שכמעט כולם שם היו נחמדים מדי אחד לשני, מה ששעמם את רוב מבקרי וצופי הטלוויזיה בארה"ב. המסקנה - למבקרי טלוויזיה אין מצפון. גם לצופים לא.

העונות הרביעית והחמישית, שמוקמו באיי המרקייזה ובתאילנד (בהתאמה) היו, לטעמי, החלשות מכולן, שכן המריבות בהן לא חידשו שום דבר ולא נראה בהן שום דבר ייחודי. אותם אנשים, אותם תנאים, אותם אתגרים... כבר היינו באי הזה בעבר, לא?

את השעמום של עונות מרקייזה ותאילנד הפיגה העונה השישית, שהפרק האחרון בה, שודר שלשום בערוץ יס פלוס. העונה התרחשה על גדות נהר האמזונס, ובהתאם למסורת ולסיפורי האמזונות המקושרים למיקום התורן הוחלט לפצל את שני השבטים לפי מין, נשים נגד גברים, או במילים אחרות - "הבנים על הבנות".

מעבר לשינוי המרענן של אופי המשחק, מה שתרם באופן משמעותי לעונה הנוכחית הוא המתחרים עצמם. מאז העונה השלישית לא נראה מכלול כה נאה של מתחרים ב"הישרדות". יצויינו במיוחד מת'יו ארטפלדה שבחלק מהפרקים נחשד כי איבד את שפיותו (כשאתה קם בבוקר ומחליט להשחיז במשך ארבע שעות סכין מארשטי ענקית לעיני שכנייך לשבט זה די מרמז על כך שאתה פסיכי); רוג'ר סקסטון הטיפש שהיה בטוח כי בגלל שהוא גבר, הניצחון אצלו בכיס. הוא היה השישי שעף; וכריסטי סמית' שהפתיעה בכוח ההתמדה והיכולת שלה, לנוכח היותה חירשת לחלוטין. עוד מתחרים שבלטו העונה היו היידי, ג'נה ושונה שעשו ביניהן מעין "ברית האחיות היפות" (אם להשתמש במילים יפות) והשתדלו להתבדל משאר בנות השבט שהיו אהמ... אהמ... מכוערות מדי.

אבל מעל כולם עמד לו בגאווה רוב קסטרנינו, שהיה אחד מהמתחרים הדגולים ביותר ב"הישרדות" על כל עונותיה. רוב הוא בעצם ריצ'ארד האץ' צעיר, אותו ילד קטן וגמלוני שלא הלך לו עם הבנות בתיכון וכולם צחקו עליו. אז את כל המטענים האלה הביא רוב מהבית היישר למשחק, בהתחלה הוא חטף חלחלה מ"מקל וענף" - הכינוי שהדביק להיידי וג'נה, אבל לאחר שיחת מין שנערכה בשבט באחד הלילות החליט ידידנו רוב לנתב את המשחק כך שהשלישייה האחרונה שתישאר תורכב ממנו ומהמקלות כדי שיוכל לנסות להפעיל סוג "אחר" של שלישייה.


אבל הגורל, גם הוא גורם השפעה מרכזי במשחק, רצה אחרת והזוכה המאושרת הפעם היתה דווקא ג'נה. "השורדת האחרונה" בשבילכם, "ענף" בשביל רוב.

את העונה השביעית, שגם בה יש כמה וכמה הפתעות לא רעות בכלל, כבר לא בטוח אם נראה בארצנו. "הישרדות" נעה הרבה בין ערוצים במהלך שלוש שנות קיומה. שתי העונות הראשונות שודרו אצל "רשת" בערוץ 2, העונות השלישית והרביעית שודרו בערוץ האקשן (AXN) של Hot והעונה החמישית והשישית שודרו כאמור ביס פלוס (ואגב, לא משנה באיזה ערוץ שודרה "הישרדות" היא תמיד שודרה בשבת בערב). כרגע אין אישור של אף גוף בארץ בנוגע לרכישת העונה השביעית של "הישרדות".

אבל מילא, היא לא חשובה כמו העונה השמינית שתעלה באמריקה בפברואר הקרוב. כי לכבוד העונה השמינית החליט מארק ברנט לעשות הפוגה קצרה מהתחרות הרגילה, ובמקום להביא עוד 16 אנשים "רגילים" שחושבים שהם יודעים בדיוק מה צריך בשביל לנצח במשחק, הוא מתכנן להביא דווקא 18 כאלה שהספיקו לחוות את "הישרדות" במו ידיהם.

המתחרים בעונה הבאה של "הישרדות" הם בעצם ותיקי "הישרדות" מעונות קודמות. הפעם יהיו שלושה שבטים המורכבים כל אחד משישה מתחרים. הפרס - כרגיל - מיליון דולר.

הנה רשימה חלקית של אותם 18 שינחתו על חופי פנמה: ריצ'ארד האץ' (ה"נחש", הישרדות 1), טינה ווסון (זאת עם הסכינים בגב, הישרדות 2), קולבי דונאלדסון (זה עם הסכין תקועה בגב, הישרדות 2), ג'רי מאנת'יי (הזנותית, הישרדות 2), אמבר ברקיץ' (המזדנבת, הישרדות 2), אלישייה קאלאווי (השווה, הישרדות 2), איתן זוהן (היהודי הייצוגי, הישרדות 3), קאת'י באווריק (הפייטרית, הישרדות 4), שי אן הונג (זאת שכולם שנאו, הישרדות 5), ג'נה מורסקה (הדוגמנית האינטלקטואלית, הישרדות 6), רוב קסטרנינו (החרמן, הישרדות 6).


עם משתתפים כאלו ועם כל הטריקים שיש למארק ברנט בשרוול חייבת העונה השמינית להיות לא פחות ממצוינת. המצבים הפוטנציאליים אליהם יכולה להתפתח העונה הם כיד המלך. מי יתפשט קודם? ריצ'ארד או ג'רי? מי יותר חרמן? רוב או... רוב? מי תיכנס ל"ברית האחיות היפות" החדשה של ג'נה? אמבר או אלישייה?

הבאזז סביב העונה השמינית חם כרגע במיוחד, ולכן אנו ממליצים לכל ערוץ באשר הוא (yes או שאולי דווקא "רשת" רוצה להחזיר את המציאה הביתה?) להזדרז ולרכוש מיד את שתי העונות הנותרות, את העונה השביעית, שכבר שודרה בארה"ב ואת עונת הסופר-סטארים, שעומדת להיפתח בפברואר הקרוב, למען שמירה על שלום בית. ועל שלומי הנפשי.