המסך המפוצל

הממיר 10/1/04

היחידה לפשע מאורגן, אוז, דארק אנג`ל, חברים, העונה החדשה של ביפ, תרגיע, תיקים באפלה, יצאת צדיק, וקשת נגד טלעד

מאת: ברק דיקמן

פורסם: 10-01-2004
82 תגובות
10. סדרת משטרה חדשה עלתה השבוע ביס פלוס. "היחידה לפשע מאורגן" שמה. הסדרה עוקבת אחרי שני אחים שוטרים בריטים קשוחים שעובדים, כמקובל בסדרות משטרה אלו ואחרות, בשיטות עבודה לא מקובלות. הסדרה מצליחה להעביר כחמישים דקות של כיף עם פושעים מתוחכמים, תככים במשטרה ודמויות מחוספסות, אמינות ורב מימדיות. סחתיין לערוץ על עוד סדרה מצוינת.

9. "אוז" נכנסה השבוע לישורת האחרונה, כשאירוע שציפינו לו לאורך חמש עונות ארוכות - סוף-סוף קרה. גלין נרצח במצוות המושל, כשניסה לעמוד בדרכו. ובהיעדר גלין - צפוי שכבר תיגמר הסדרה. לא אתפלא אם בפרק הסיום יודיעו שמפרקים את בית-הכלא, ושולחים את כולם למוסד האגדי "לארדנר", שרק שמענו על קיומו ומעולם לא העזנו לתהות על מהותו - שהרי שם למדו חלק מהדמויות הכי בעייתיות בסדרה את כל הטריקים שלהן. "אוז" מסתיימת אט-אט, וממשיכה את מסורת סדרות המופת לפרק סיום באורך כפול. אך בניגוד ל"סיינפלד" (וחלילה שנשווה) ששידרה פרק של שעה, וצפינו בו בשש בבוקר יחד עם כל העולם התרבותי - "אוז" כבר הסתיימה מזמן בארצות הברית. ובינתיים - כמו ששלמה ארצי שר פעם - נותרה רק השאלה מי עוד יירצח (ולדי דבוייריס).

8. לקראת סוף הסדרה נכנסת העונה השניה של "דארק אנג'ל" להילוך גבוה, והעלילה שלה חיכינו בכל פרקי ה"פילר" של אמצע העונה מתחילה להתגלגל. השבוע זכינו לפרק מצויין, בו התעמתה מקס (מס' 452) עם שיבוט של עצמה (מס' 453), וג'סיקה אלבה המקסימה שיחקה שתי דמויות שהן בעצם אותו אדם. כבר ראינו סיטואציות דומות שבהן לדמויות הראשיות יש כפיל, אבל שלא כמו, נגיד, באפי-בוט או באפי של "המשאלה", שביניהן לבין באפי עצמה יש הבדל גדול וברור מאוד, פה נדרשה השחקנית הראשית ליצור דמות שהיא גם מאוד מאוד דומה למקור, וגם מספיק שונה, והיא הצליחה לעשות זאת בצורה מעוררת הערכה. 453 היתה משכנעת לחלוטין והיתה דמות לכל דבר, עד ששכחתי לזכור שאותה שחקנית משחקת גם את מקס. ציון לשבח קיבל הפרק על ההטעיה הקטנה בתחילתו, שקורצת למעריצי סדרות פנטסיה שרגילים למעבר מעולם רגיל לעולם חלופי - מקס שואלת את עצמה "מה היה קורה לו לא הייתי מגיעה לפה בכלל", ובתמונה הבאה אנו רואים את החיים החלופיים - מקס שבה הביתה מהעבודה לבעלה והילד - רק כדי לגלות מספר דקות אח"כ שלא מדובר במקס אלא בשיבוט שלה, שבסך הכל מנסה לחיות חיים נורמליים (Which Witch).



עוד 8. צל"ש מיוחד מגיע ל"סקס והעיר הגדולה" שמחזירה עטרה ליושנה ועולה כעוף החול מהריסותיה. אחרי שנדמה כאילו מיצתה את עצמה עד תום, שלא תוכל עוד לחדש, שסתמה את הגולל על כל טרנד שיחות-הבנות שאפיין את קיץ 1999, היא מפתיעה מחדש ועושה את זה בגדול. מפוכחת, מעודכנת, בוגרת יותר. הנשים של "סקס והעיר" מתקדמות עם העולם, לא מתכחשות לעצמן. הן רגועות יותר, חכמות יותר, ולוקחות אותנו יד ביד איתן דרך הנישואים החוזרים, הקשרים הנכשלים והחיים החדשים עם תינוק בבית. במציאות שבה סדרות המאבדות כיוון רק משליכות את עצמן שוב ושוב מן הקצה בכל פרק שעובר, שובה לתלם של "סקס והעיר" הוא ראוי להערצה ולמקום של כבוד במסך המפוצל (שגיא אישה).

7. לוח שידורים חדש נפתח השבוע בערוץ הצחוק. בין המוצרים: עונות חדשות של "באפי" ושל "מלקולם באמצע" (לא החלטנו שצריך לשנות את שם הסדרה ל"דיואי המלך"?), הסדרה החדשה של לארי דיוויד (עליה יורחב בהמשך) וכל העונות מההתחלה של "חברים", "דרו קארי" והמשפחה הצהובה מכולן, הסימפסונים. ערוץ ביפ הוא כנראה הסיבה היחידה כיום להישאר בכבלים והוא מהווה סיבה כבדת משקל במיוחד, בפרט ע"פ הלוח החדש שלו.

6. לעזאזל איתך, גלר! בעלה של שרה מישל בא להתארח השבוע ב"חברים", והיה הילארי. פרדי פרינז ג'וניור גילם את סנדי ה"מאני" - מייל נאני - אומנת ממין זכר, עם עודף רגישות מתפרצת, בעל ידע להכנת עוגיות צרפתיות (מדליין). הפרק היה הפרק המאתיים של "חברים", ואנחנו זכינו לגירסה ארוכה מהרגיל, ששודרה במלואה, ואפילו בלי הכתובית "3 פרסומות וחזרנו" הידועה לשמצה. ולא רק פרדי בא לבקר, גם האנק עזריה ("דיוויד") קפץ לביקור (ראשון מזה כמה שנים), וניסה להקשות על יחסי פיבי-מייק. מה שהציק בפרק זה שדווקא רוס שופט את סנדי על רגישותו, בעוד שהוא (רוס) הדמות הכי רגשית בסדרה. ועוד משהו - אם זה פרק המאתיים, אז למה אין אף סצנה של כולם ביחד? (ER).

5. העונה האחרונה של "תיקים באפלה" זכתה לכמות שיא של גילויי שנאה ואכזבה, ולא בצדק. בכל פרק שעובר היא מתגלה כמעניינת ועקבית יותר מכל העונות המאוחרות של הסדרה. הדמויות של דוגט ורייס חזקות, סקאלי מדהימה מתמיד, והקייסים מרתקים יותר ומגעילים פחות משהיו בעבר. אכפת לי שלא מתגלות קונספירציות חייזריות בכל צעד ושעל? ממש לא. מצידי, שמאלדר ישאר איפה שהוא מתחבא, ושדוגט ילך לאיבוד במקסיקו ויאבד את סכין הגילוח שלו כמה שיותר. בכלל, היה הרבה יותר טוב לעונה הזו של "תיקים באפלה" אם כולנו היינו מתייחסים אליה כאל ספין-אוף. זה היה שם את הכל בפרופורציות ואף אחד לא היה מתאכזב (Which Witch).

4. מהתרשמות ראשונית מ"תרגיע", הסדרה החדשה של לארי דיוויד, האיש שאחראי ל"סיינפלד", עולה כי הסדרה לא מספיק מצחיקה. היא מתעסקת, כמובן, בשטויות הקטנות של החיים, ועושה את זה בגסות ובבוטות, מתנערת מהתחכום שכל כך היה אופייני ל"סיינפלד". לא מפתיע שהצחוק היחיד שנרשם בעת הצפייה בפרק הראשון הגיע בסצינת המסעדה, שבה קיוו דיוויד ואשתו לקבל מקום באמצעות האיזכור ל"סיינפלד" עצמה. ובכל זאת, כדאי להמשיך לתת צ'אנס. הדיווחים הם שהסדרה משתפרת בחדות בהמשך.



3. השבוע הגיע הפריק-שואו של חיים הכט (שבו חשמלטור הוא לא חשמלטור אם הוא לא מדבר ב-ח' ו-ע', ופוער עיני עגל לנוכח ההלצות היידישאיות של המנחה) לנקודת השיא, כשהתקלה השבועית דרשה הזמנת אינסטלטור. "אה מחייע", אמרתי לעצמי. "עכשיו במקום ללמוד על טחורים בתיאוריה, אוכל לצפות בישבנים בתקריב היסטרי". אך אבוי - האינסטלטורים לא התכופפו כלל וכלל, והמומחה הגדול שישב עם הכט בעמדת הבקרה, היה בעל מבטא ספק רוסי ספק פולני. לרגע היה נדמה לי כי התבלבלו היוצרות, והתוכנית עוסקת הפעם ברפואת שיניים - אך לא כך היה הדבר, והסתימות היחידות שראינו היו בכל זאת בברז של המטבח. ואני שואל - האם האינסטלטורים שלנו למדו דבר או שניים? האם יוכלו, אם יידרשו, לצטט מכתבי קפקא, או לפחות איזה פאולו קואלו? (ולדי דבוייריס)

2. קשת הצליחה השבוע ליפול לבור אותו היא עצמה כרתה. בעקבות החלטתה של הוועדה למידרוג להיעתר לפנייתה של טלעד לפצל את "המבחן של המדינה" לשתי תוכניות נפרדות (החלטה שהשלכותיה מיתרגמות לסכומי כסף לא קטנים), עתרה קשת לוועדה בניסיון לשנות את ההחלטה. קשת. הזכיינית שהביאה לנו את פיצול "רק בישראל" לשתי תוכניות, כשבתווך "שמש", שהביאה לנו את "הגברים של שרון" ואת "כוכב נולד: התוצאות". אותה קשת יכולה עכשיו ללכת ולאכול זה דייסה מה בישלה ולא באה בועדה יותר בחיים שלה!

1. על פרצופו של קובי מידן בבית הלבן - כבר דיברנו. על הריבועים המסוגננים של קשת בזמן "עמוק באדמה" ו"ארץ נהדרת" - כבר כתבנו. על הפקעת כותרות הסיום של תוכניות לטובת פרומואים אלו ואחרים - כבר התעצבנו. אבל מה שראוי להדגשה מיוחדת הוא התעקשותו של ערוץ ביפ לנסות ולגייס מתמודדים נוספים ל"אקדמיה לצחוק" שלו, במהלך פרק חדש של "באפי". כמובן. אותם אנשים שחיכו שהערוץ יביא כבר את העונה השישית של באפי יעצרו את הצפייה בפרק ויתקשרו מייד כדי להצטרף לאקדמיה, מבלי לדעת מה עלה בגורלה של הקוטלת. ביפ הוא ערוץ בתשלום מיוחד, ערוץ שכדי לראות אותו אנשים משלמים הרבה מאוד כסף. התופעה הזאת של פרסומת עצמית שמפריעה למהלך התקין של שידור תוכניות פופולאריות היא מקוממת ומפריעה, במיוחד כשצריך לשלם עליה, תרתי משמע. יש סיבה שבארה"ב, למשל, לכל התוכניות של ערוץ הכבלים HBO, יש התחלה וסוף מוגדרים, ובתוכן הם לא נוגעים. יש סיבה שבסרט קולנוע הפרסומות והפרומואים מרוכזים בהתחלה. והסיבה היא שכשאנשים משלמים על צפייה במשהו, היא חייבת להיות בלתי מופרעת - אחרת מחזירים את המוצר לחנות ופשוט לא באים לקנות יותר.