המסך המפוצל

סכפ``ש אנג`ל: נאמנות

פרק חמישה-עשר: Loyalty

מאת: Nerf

פורסם: 20-11-2003
22 תגובות
עונות באנג'ל מתחלקות לקשתות עלילה קצרות השלובות זו בזו, אך ניתן להפריד ביניהן על ידי שיאים (מותה של דרלה) או באמצעות פרקי הפוגה (Disharmony), והן כולן יחד מהוות את העלילה העונתית. לאחר שבפרק הקודם הוזנחה קשת העלילה הנוכחית - הולץ וקונור - הגיע הזמן לחזור לנושא, אך במסורת של אנג'ל הדבר מגיע עם עוקץ שפותח קשת חדשה. שם הפרק מתאים לו, מאחר שעל אף שהנושאים העיקרים שמניעים את הדמויות הם אותם נושאים עמם התמודדו לאורך העונה, עתה הנאמנויות שלהן זו לזו משתנות ומשפיעות על תגובותיהן לאותם נושאים, כאשר הדוגמא הבולטת היא, כמובן, ווסלי.

בסוף הפרק הקודם, ולטובת הקליף האנגר, נגלה הפירוש לנבואה הנזיאנית, והוא: "האב יהרוג את הבן". אנג'ל, ה"אב", תמיד היה הדומיננטי יותר בחבורה, לפחות בעניינים החשובים לו. עובדה זו התבססה במהלך העונה בפרקים "That Vision Thing" ו-"Billy". כעת, לפי מראות החלום, מפחד ווסלי שלא יוכל לעמוד מולו, ושגאן ופרד לא יוכלו לעזור, או שיהיו עיוורים למתרחש. מעניין שגם חלומותיו של ווסלי מתאפיינים בשנינות, ואכן טורחים גאן ופרד בתחילת החלום לציין שווסלי זקוק ל"חיים". ניתן לייחס זאת למסר תת-תודעתי שמוחו של ווסלי מנסה לתת לו, או שסתם מדובר בניסיון של הכותבים לתעתע בצופים בנוגע למתרחש.

ווסלי בוחר שלא לספר לחבריו על תגליתו, אלא לברר את אמיתות הדבר קודם, בינתיים הוא מנסה להמשיך בניהול השוטף של הסוכנות ולהשגיח על אנג'ל בו זמנית. אין פלא שעצבנותו גלויה מבעד לסדקים בחזית "העסקים כרגיל", שהוא מנסה להציג. כאשר ווסלי מתלווה לאנג'ל ולקונור לבדיקה אצל רופא הילדים בולטת העובדה שאין הוא מניח לאנג'ל להישאר לבד עם התינוק. יתכן שזו דאגה כנה של ווסלי למחלתו המסתורית והמרשרשת של קונור, אך לנוכח הידוע לנו קיים הספק.

במהלך כל הסצנות של אנג'ל בפרק בולטת נוכחותו של ווסלי, ובכולם הדגישו הכותבים את אופיו הערפדי של אנג'ל ואת אהבתו המוחלטת לקונור: בסצנה במרפאה בא לידי ביטוי הדבר בגאווה שאנג'ל חש כאשר קיבל את התואר החדש - "מר אבא", ובאותה סצנה הוא מציין לרופא שהוא יכול לשמוע ממש טוב; בסצנה הבאה, בה אנג'ל נואם על רצונותיו לראות את קונור גדל, דבר שמהווה עדות לכך שלעולם לא יפגע בבנו, לוגם אנג'ל מכוס מלאה דם, עדות נוספת לאופיו הערפדי, דבר שמהווה ניגוד לדברים שהוא אומר; בהמשך מסביר אנג'ל לאוברי, אמא שמגיעה ל"אנג'ל חקירות" לאחר שבנה הפך לערפד, שלא משנה האישיות ששוכנת בתוך ערפד, הוא תמיד יישאר ערפד ואופיו הוא של מפלצת. הסבר זה בעצם מפליל את אנג'ל בעיני ווסלי.



אלא שאוברי היא בעצם מרגלת של הולץ והיא מספקת לו ולאנשיו מידע בסיסי על דרך הפעולה של "אנג'ל חקירות", וכאשר ג'סטין מעלה את השאלה כיצד יכולים בני אנוש לעבוד עם ערפד, עונה לה הולץ כי התחומים בין לבן ושחור מטושטשים ותהיינה אשר תהיינה ההצדקות בהן הם משתמשים לעשות זאת, ללא ספק יש להם כאלה. הולץ משתמש באבלם של אנשים על מנת לגייס אותם, הוא מלמד אותם ללחום, מטפח את יצר הנקמה שלהם ומשתמש בו כדי להבטיח את נאמנותם אליו. הרי הוא בדיוק כמוהם, והוא לא איבד רק אחות או בן, אלא את כל משפחתו. לכן, כאשר הוא מציין את האמת האחת המוחלטת (מבחינתו), שלמרות כל גווני האפור, אנג'ל הוא ללא ספק מרושע, איש לא מתווכח עמו.

סז'אן, מתוסכל מכך שהולץ לא עומד בעסקה ביניהם, פונה למי שמתמחים בטיפול באנג'ל - "וולפראם והארט". הוא מגיע לליילה ומבקש עזרה. מאחר שגישתם הרשמית של "וולפראם והארט" היא לאפשר לאנג'ל לחיות, נאלצת ליילה לסרב בקול רם וברור כדי שכל מכשירי הציטוט שבמשרדה יוכלו להקליט את נאמנותה לחברה, אך כפי שכבר ידוע לנו ליילה נאמנה בעיקר לעצמה, היא המרתה את דבר החברה בעבר וכל עוד אין היא נכנסת לצרות היא מוכנה לעשות זאת שוב, במיוחד אם התוצאה הסופית תהיה ריקוד בוגי על אבקו של אנג'ל.

ליילה מספקת לסז'אן את דמו של קונור ותוכניתם המשותפת מתחילה להתגלגל. ליילה מעוניינת לדעת מהם מניעיו של סז'אן, אך סז'אן לא היה נבל מסתורי אם היה מגלה זאת, ומאחר ואין זה סרט ג'יימס בונד, או אולי מאחר ואנג'ל עדיין לא קשור באמצע בריכת כרישים, אין הוא מפרט את סיבותיו ונעלם.



על ליילה אנו למדים קצת יותר בעזרת שיחת טלפון עם אמה. כמובן שלכל אחד יש הורים, אך להציג את זו של ליילה כאישה סנילית ומבולבלת שלא זוכרת את שם בתה, ולתת לליילה להראות בפעם הראשונה טיפת אנושיות, נראה בתחילה זר, אך מעניק עומק נוסף לדמות ומחזק את דבריו של הולץ שלכל איש יש את סיבותיו לעשות טוב ורע.

בינתיים, ברציף, גאן מחפש ערפדים, וכידוע אין דרך טובה יותר לעשות זאת מטיול באמצע רציף מאוכלס, באור יום, בזמן ירייה בפחיות וזכייה בדובונים. גאן אמנם ויתר לווסלי והסכים שלא לגשת לרציף חמוש ומוכן להרג, אך הוא גם לא התחייב לזחול במערכות הביוב. פרד, לעומת זאת, לא חשה בנוח להתעלם ממשימתם, אחרי הכל ווסלי הוא הבוס, אם הוא אמר, אז עליהם לעשות. בתגובה מציין גאן, שזו רק המשימה שלו, וסביר להניח שווסלי היה מעדיף שכך היה נשאר הדבר כדי שיוכל להרשים את פרד ואולי אף לזכות בה לעצמו. אין זה מפתיע שגאן מודע לחיבתו של ווסלי לפרד, הוא חבר טוב של ווסלי והגיוני שלמד להכירו מספיק על מנת להבין שכאשר הוא לוטש עיניים במישהי סביר להניח שהוא מעוניין בה. מה שמסקרן יותר הוא העובדה שפרד ידעה שווסלי מעוניין בה, דבר המעיד על כך שהיא למעשה לא רק בחרה בגאן כחברה, אלא העדיפה אותו על פני ווסלי. בנוסף מתגלה שהמראה התמים והלא מודע שלה לסביבתה מטעה... בחלקו.

פרד אמנם ידעה שווסלי רוצה בה, אך היא לא ידעה שווסלי מודע למערכת היחסים שלה ושל גאן, והיא מגיבה על כך בצורה פרדית טיפוסית - נכנסת ללחץ. ווסלי הוא הבוס, ווסלי הוא הבחור שהיא דחתה, היא מפחדת שהצירוף של השניים יעלה לה בכל מה שהשיגה מאז חזרתה מפייליאה. פרד מציעה שהיא וגאן יפרידו בין חיי העבודה שלהם לחייהם האישיים, ואולי כך יוכלו לפייס את ווסלי.

לזה גאן לא מסכים. הוא אדם אימפולסיבי שרודף אחרי מה שהוא רוצה ולא מוכן לוותר עליו ברגע שהוא השיג אותו. הוא רוצה את העבודה ואת החברה והוא רוצה אותם באותו זמן. בהמשך, לאחר יום ארוך של הליכה לאורך הרציף, זוכים פרד וגאן למצוא את מה שחיפשו - ערפדים. פרד מבקשת לחזור ולדווח לווסלי, אך גאן, נאמן לאופיו, מסרב, ונכנס למלכודת.

אין כמו מצבי חיים ומוות כדי לבסס מערכת יחסים. גאן דורש באבירות מפרד לברוח, פרד מסרבת ושניהם מצליחים לגבור על הערפדים תוך כדי חיזוק הקרבה של השניים.

בזמן שפרד וגאן נלחמים, רואים הצופים כי המלכודת היא תכסיס נוסף של הולץ לבדיקת את כוחם של אנשי "אנג'ל חקירות", ועד כמה ירחיקו לכת אנשיו על פי מצוותו. כבר ידוע לנו שהולץ מוכן להקריב חפים מפשע למען נקמתו באנג'ל, אך מסתבר שאנשיו כה נאמנים לו שגם הם היו מוכנים לעשות כך. אמנם אחד מהם מטיל ספק ומבקש לעזור לצמד הנלחם, אך ג'סטין משתיקה אותו. זו לא מטרתם, הם כאן כדי להתבונן ולצלם את הזוג על מנת שהולץ יוכל להעריך את כוחם.



אנג'ל מצליח לקלוט שמשהו עובר על ווסלי ועושה דבר שלא עשה מעולם. הוא מודה לווסלי על חברותו. עובדה ידועה היא שאנג'ל מעריך את חבריו ואף שומר עליהם בקנאות, אך הוא מעולם לא ביטא זאת במילים כה פשוטות וברורות כלפי אף אחד, מלבד באפי.

לווסלי זהו רק עוד משקל על כתפיו. קודם לכן גם פרד שאלה אותו לשלומו, אך היא עשתה זאת על מנת לנסות ולחברו לאוברי. היא ראתה שהוא אומלל אך לא הבינה מדוע, ולמעשה רק הזכירה לו שאין היא פנויה לצאת עמו ובכך רק הרחיקה אותו ממנה. אנג'ל מצליח להתקרב יותר לבעיה באמצעות שאלותיו, וסביר להניח שאם הנבואה היתה מדברת על אדם אחר, ווסלי כבר היה מתייעץ עמו, אך כעת זהו רק נטל שאין הוא חפץ בו.

בלית ברירה, יוצא ווסלי לחפש תשובות במקומות אחרים, אך הוא מקבל את אותה התשובה הידועה לו כבר: אי אפשר לעצור את הנבואה. השאלה האמיתית היא לא "איך ניתן לעצור זאת?" אלא "מתי זה יתרחש?". ווסלי מקבל אזהרה מלואה, שד הבורגר ראנץ' האימתני, לפיה הדברים הקשים שעוברים על ווסלי עתה הם רק ההתחלה ושבעתיד יתווספו אל היסורים וההתלבטויות גם בגידה ושקרים. ווסלי מקבל גם מידע נוסף: קצת לפני שהנבואה תתגשם תתרחש רעידת אדמה, האוויר יהפוך לאש, ושמיים יהפכו לדם.

אנג'ל מצטרף לווסלי ומתעמת עם אוברי. הוא מצטער בכנות על אובדנה והוא מכיר בכך שהולץ אדם טוב, אך הוא מזהיר אותה שיהרוג את כל מי שיעמיד את חבריו בסכנה. לכאורה זו סצנה שראינו כבר פעמים רבות - אין זה נדיר שאנג'ל ניצב נגד אלו המסכנים את חבריו, אך השוני הוא בכך שאלו אנשים שנפגעו על ידי אנג'ל או ערפדים אחרים, סביר להניח שאם הולץ ואנשיו היו פוגשים את אנג'ל של "באפי", הוא היה מעדיף להסגיר את עצמו ובכך להסיר את האיום מחבריו מאשר לפגוע באותם אנשים שוב, אך עתה אנג'ל אחראי גם לבנו, אין לו את המותרות להקריב את עצמו, מאחר שהוא ישאיר אחריו בן חסר אונים, כמו גם את עולמו, המלא כעת באנשים החשובים לו, והתגובה הזו היא אינה של ערפד, אלא של אדם ששמח בחייו ולא מוכן להפסידם.

עם צאתה של אוברי מתרחש האות הראשון שניתן על ידי הלואה - רעידת אדמה. ווסלי עוקב אחר אוברי למחבואו של הולץ. הקפטן לשעבר צופה בקלטת בה מופיעים גאן ופרד, הוא באמצע שיעור על הקרבה, כיצד, כמו פרד, גם אנשיו צריכים להיות מוכנים למות למען המטרה, כאשר אוברי חוזרת ועמה ווסלי.

אפילו כעת, לאחר הינתן האות הראשון, ווסלי מסנגר על אנג'ל בפני הולץ, מצדד בו, טוען כי הוא לא אותו ערפד שרצח את משפחתו של הולץ. הולץ מצדו מבטא את פחדיו של ווסלי בקול רם: אנג'ל הוא שד, הוא לא השתנה, והילד שבהשגחתו ימות. לא לגמרי ברור מדוע ווסלי ניגש להולץ. מה הוא ביקש להשיג? האם הוא באמת ציפה שהולץ יוותר על הנקמה שהניעה אותו עד עתה? האם הוא רצה שהולץ יאשר את חששותיו? או אולי הלואה צדק, אולי באמת מבקש ווסלי למות כי אינו יכול לשאת יותר את משקל האחריות?


בבוקר שאחרי הקרב ברציף, גאן ופרד אוכלים בדיינר החביב עליהם. כעת זהו גאן שמהסס - מה אם ווסלי צודק, ואין מקום לבני זוג בעבודה? מה אם שיקול הדעת שלהם ישתבש בעקבות זה? ומה אם ווסלי יאלץ לגרום להם לבחור?

גאן בוחר בפרד, הוא מוכן להקריב את עבודת חייו - לחימה בשדים, ואת מה שבנה באנג'ל ושות' לטובת פרד. הסצנה נגמרת בקלישאה תסריטאית כאשר השניים אומרים שווסלי יעשה את המעשה הנכון, הרי ווסלי אדם טוב. המשפט חל, כמובן, לא רק על עמדתו בנוגע למערכת היחסים של השניים, ומהווה חיבור חביב למשפט הידוע "הרי ברוטוס הוא אדם טוב".

שיחה מעודדת עם אנג'ל גורמת לווסלי להתחיל לצחוק. צחוק היסטרי, שנובע מהלחץ אותו הוא חש בימים האחרונים. הוא ממלמל משפטים שמובנים לנו ולא לאנג'ל, הוא מפקפק בנבואה, מפקפק בלואה ובהולץ, אנג'ל לעולם לא יפגע בקונור, מדוע הוא דאג?

אך אז מכה רעידת אדמה נוספת.

ליילה במשרדה מחייכת, יתכן שזה חלק מהתוכנית שלה ושל סז'אן.

במחבוא, הולץ מציל את ג'סטין מהתמוטטות של אחד הארונות ובכך מקבע עוד יותר את דמותו כגיבור בעיניה.

ובמלון, הכיריים שבחדרו של אנג'ל נופלים, הגז הדולף יוצר פיצוץ, ממלא את החדר בלהבות ושולח את אנג'ל לקצהו השני. ווסלי מתבונן משותק באות השני שניתן על ידי לואה, אנג'ל ממהר להחזיק בקונור עטוף בשמיכה בצבע השמיים, ותופס את ווסלי ומוציא אותו החוצה.


דם מחתך במצחו של אנג'ל, שמטפטף על השמיכה של קונור הנו הסימן השלישי.

ההערה האחרונה של אנג'ל בפרק, שאילו הם היו לכודים שם לפחות היה לו מה לנשנש, היא האחרונה בשורת הסימנים. הולץ צדק, הלואה דיבר אמת ו-ווסלי מביט מזועזע בחברו, מאחר שעכשיו אין לו ספק ש"האב יהרוג את הבן".