המסך המפוצל

מעורב ישראלי

"מעורב ירושלמי" אינה מוצר שגרתי. אמנם אין בה מקדם קאלט כמו ב"תיק סגור", אבל עם סיפור טוב ושחקנים אמינים, היא לא מפספסת. וגם אתם לא

מאת: ברק פיטוסי

פורסם: 18-11-2003
22 תגובות
לפני 12 שנה הורדתי את הכיפה. עברתי מסטטוס של דתי לדתל"ש עוד לפני שבכלל ידעתי איך קוראים לזה. כעבור 8 שנים, בשנת 1999 הסיפור שלי נכתב. עם עיוותים קלים, אבל זה הסיפור האישי שלי. על בחור צעיר שמתמודד עם הצעד של עזיבת הדת. 4 שנים לאחר מכן, הסיפור שלי עולה לשידור בערוץ 10. מעורב ירושלמי קוראים לו.

רק כדי להסיר ספקות: לא, "מעורב ירושלמי" לא נכתבה עלי, אבל ההרגשה היא כזו. לכל אחד תהיה הרגשה כזו. לאלו שאחיהם מתחרד, לאלו שאבא שלהם מתאהב מחדש ומתחתן בגיל שהוא היה אמור להתאהב רק בנכדים, לאלו שמרגישות שאף אחד בעולם לא מבין מה עובר עליהן כשהן מתבגרות, ובעיקר לאלו שעוזבים את הדת ומחפשים דרך חדשה ללא אמונה.

כי הסדרה הזו עושה לטלוויזיה המגזרית (דתית, איזה עוד מגזר?) מה שעשתה "ההסדר" לקולנוע הדתי. ולא, המקום הטבעי של הסדרה הוא לא בערוץ התכלת. זו סדרה שמקומה בערוץ ברודקאסט, כי לכולנו מגיע ליהנות ממנה.

שלא כמו "לתפוס את השמים" (שבוימה אף היא בידי האמן של ינקול גולדווסר) "מעורב" לא מדברת על חרדים ומתחרדים (שהם האובייקט שהכי מעניין חילונים תל אביבים), היא נסובה על משפחה דתית לאומית. בני עקיבא, מה שנקרא. משפחת שדה (סעדה במקור), משפחה ששולחת את בניה לצה"ל, אוהדת בית"ר, אנשי עבודה. האב, שמעון, הוא קבלן בניין שמנסה את כוחו בבריכה של הגדולים; הסבא, חכם אליהו (במשחק הרגיש והמרגש של אריה אליאס), הוא אחד מעמודי התווך של הקהילה; הבנים, כולם, בוגרי צבא.

כבר כשקיבלתי לידי את הקלטת עם שלושת הפרקים (אבל למה 1, 4 ו-9? אי אפשר ברצף?) הבנתי שלא מדובר במוצר שגרתי. נכון, אין כאן משהו עם מקדם קאלט כמו "תיק סגור" או בעל רמת ההפקה של "טירונות", אבל כשיש סיפור טוב, שחקנים אמינים, תסריטאים מעולים (רשף לוי, מיוצרי "תיק סגור" כתב את אחד הפרקים), במאי דגול והמון רצון טוב אי אפשר לפספס. וכאן היה בעיקר המון רצון טוב.

הסדרה מתגלגלת בדרכים כבר משלהי 99'. כתבו לה סינופסיס, רצו בין זכיינים, הגיעו לערוץ 10, חתמו חוזה, צילמו קצת ונעצרו. ואז הבמאי נפטר. וערוץ 10 עלה, והתחילו לצלם מחדש, וערוץ 10 נתקע. אז הופסקה ההפקה כאשר חלק מחומר הצילום נשאר מיותם. בסופו של דבר קיבלה ההפקה אור ירוק להשלים את הפרויקט, אלא שבינתיים התבגרו הילדים מהצילומים הקודמים והיה צורך לצלם קטעים מסוימים מחדש עם ילדים חדשים. במקביל הוחלפה גם טינקרבל באורלי פרל וגם את הקטעים שבהשתתפותה נאלצו לצלם מחדש. בקיצור, ים של תקלות, אבל בסוף יצא מוצר מעולה. תאמינו לי.

עלילת "מעורב" נפתחת באזכרה במלאת שנה למות אם המשפחה. בבוקר הבן המתחרד עוד מספיק למצוא קונדום אצל החוזר בשאלה. אחרי כמה זמן הם כבר יושבים אצל קבלן גדול לעשות עסקי נדל"ן על חשבון בית כנסת ישן. לא, לשמעון, אבי המשפחה, אין בעיה להרוס בית כנסת כדי לבנות פרויקט מגורים מפואר. עוד לפני שהפרק הראשון משיב את נשמתו לבורא מפציעה לאה (יופי של בחירת שמות, בתורת הקבלה לא היו מצליחים ככה), רווקה, בת 30 ו... דתיה, המורה לפסנתר של הבת המתבגרת. ואי אפשר לטעות במבטים המצועפים ששולח אליה שמעון. מהר מאוד, אולי אפילו מהר מדי מתפתח שם רומן, שכמו בכל משפחה מסעיר את רוחות הילדים. בכל זאת, לא קל לראות את אבא יוצא עם בחורה שאתה היית יכול לצאת איתה בעצמך בלי רגשות אשמה על פער הגילים.

יוצרי הסדרה לא בנו אותה עם פסגות רגשיות גבוהות להעפלה, או מורדות עמוקים מדי, גם אין בה קליף האנגרים בסיום כל פרק, הסדרה בנויה לחדירה שקטה לתוך הלב. להזדהות עם הדמויות, אפילו עם הדג הקר, לאה האשכנזית, שבאה כאנדרדוג למשפחה ומתברגת לתוכה עם הזמן. עם הזמן, גם אתם תתברגו לתוכה. בכל זאת, משפחה ספרדית, מקבלים אורחים בכיף.



השחקנים (או: אני בטוח שאני מכיר אותם מאיפשהו)
אז ככה, את אריה אליאס, חכם אליהו, כולנו מכירים עוד משכונת חיים. מאחוריו רשימה ארוכה ובלתי מבוטלת של סרטים ("צ'רלי וחצי", "הכוכבים של שלומי", "קזבלן", "אסקימו לימון" ועוד), סדרות, ומשחק בתיאטרון. השחקן המבוגר (בן למעלה מ-80) עושה שימוש מופלא בגילו ובניסיון רב השנים שלו במשחק ומושך את כל שאר הקאסט לביצועים נפלאים. האוטנטיות המזרחית המאפיינת את אליאס מזה שנים באה לידי ביטוי גם הפעם כאשר הוא משחק זקן מקובל בקהילה מזרחית מסורתית.

אבי המשפחה, שמעון שדה, הוא שמיל בן ארי, שחקן ותיק אף הוא, בעיקר בתיאטרון בשלל הצגות מוכרות, בסדרה "טירונות", ב"מרחב ירקון" ובסרטים כמו "החיים ע"פ אגפא", "האסונות של נינה", "מר באום" ועוד. ב"מעורב", שמיל משחק את האב האלמן שנאלץ להתמודד עם זרימת החיים, עם הבן המתחרד שממשיך לגור אצלו בבית אבל פורש מהעסק המשפחתי לטובת לימודים בישיבה, עם הבן החוזר בשאלה שעוזב את הבית לטובת מגורים עם זמרת חילונית, עם הבת המתבגרת, עם האישה החדשה שהוא עצמו מביא לביתו ועם הילד הנכה שהיא מביאה עמה כנדוניה. ברוב העימותים הוא נידון להפסיד מראש. החיים חזקים יותר מבני אדם. המאבק הוא שמרתק.

את הבן הבכור, אפרים, משחק נבו קמחי, שחקן תיאטרון בעיקר שהשתתף גם ב''סיטון'' וב''חצי המנשה'' על המסך הקטן. אפרים מעדיף את חיי הישיבה והלימוד על יציקות בטון, וחי עם אישתו בבית האב למרות רצונה לעבור לבית משלהם. עם כיוון התחרדותו (הוא מחופש לדרעי הצעיר באופן מושלם) כך הולכת אישתו, מיכל, החרדית מבית, ומתקרבת למערב. היא עורכת דין, משכילה ומעוררת בו צדדים שהיה מעדיף לשכוח.

הבן הצעיר, איציק, הוא ירון מוטולה, המוכר מ"טירונות" והזכור מ"ענין של זמן", עוזב לימודי הנדסת בניין בלונדון לטובת שעות נגינת גיטרה ב"צוללת הצהובה" עם נועה (אורלי פרל) והורדת הכיפה בשלבים. גם בגלל פרל. איציק מחזיק בעמוד התווך של הסדרה. החזרה בשאלה שלו מסובבת רבות מקורות הבית. אבא שלו מנתק איתו מגע, הסבא, חכם אליהו, מאוכזב ממנו, אבל יודע לקבל את השינוי הזה, ממרומי שנותיו הוא רך יותר מבנו. איציק עצמו לוקח קשה את התהליך שהוא עובר, הוא מוצא את עצמו הולך לבית הכנסת, ומופיע על במה עם הלהקה בשישי בערב. הוא תמיד עם כיפה בכיס, אולי יתקל בסבו. כשמדברים על תהליך שעוברים גיבורים בסרטים - מדברים עליו.

עוד בסדרה, אריאלה, בליהוק המפתיע והמוצלח של רותם אבוהב - אם טריה בחיים האמיתיים, חברה באנסמבל השחקנים הצעירים מ"דומינו", "המופע המרכזי" ו"שידורי המהפכה" והופיעה גם בסרטים כמו "הכוכבים של שלומי" ו"סימה ועקנין מכשפה". בסדרה היא משחקת נערה בת-עשרה, שמתבגרת בבית ללא אם, ומורדת בדרך של דתיות כנועות, למשל כשהיא לא ניגשת לחידון התנ"ך כדי להכניס קטנה לאבא שלה. לטעמי, התפקיד שלה היה יכול לגדול בעוד מספר שורות וסצנות לפרק. מהמעט שיש לה, אפשר רק ליהנות.

לאה - שרה פון שוורצה, "החברות הכי טובות" בקאמרי, ועוד הצגות תיאטרון, כמעט לא הופיעה בטלוויזיה - מצטרפת למשפחה כזוגתו החדשה לחיים של שמעון, האלמן הטרי, בתפקיד טריגר להתרחשויות ולהתפתחות העלילה.

וכמובן, נועה, אורלי פרל, "השיבה מהודו", "עפולה אקספרס", "זינזאנה" ובעיקר "זה כל הקסם" עם נמרוד לב, שוב בתפקיד זמרת, הפעם מועדונים ולא ברים. היא חברה בלהקה שמקבלת אל שורותיה את איציק, ואחראית במידה לא מבוטלת להתפקרותו של זה. פרל משחקת את החילונית שמנסה להבין, אבל מעדיפה להישאר בעולם שלה, היא באה לבקר אצל משפחת שדה בשבת לבושה עם כל המדים, אך מושכת אליה את איציק ומניעה אותו לשינוי ולהנעת התהליך שהחל בו עוד לפני שפגש בה. כאמור, את התפקיד הזה היתה אמורה לעשות טינקרבל. החלפתה בפרל, שעושה את נועה באופן אמין ביותר, היתה צעד מבורך.

בערוץ 10 ממשיכים להביא לנו יצירה מקורית שווה ומעניינת, אחרי "תיק סגור" והקריאות שלנו לעונה נוספת, עולה הערב "מעורב ירושלמי", עם הרבה הרבה תוספות, חריף, עמבה והמון טעם טוב, כמו שרק בירושלים יודעים לגלגל בתוך פיתה חמה. בעוד 13 שבועות, נצרף קריאה גם לעונה נוספת של המעורב הירושלמי המשובח הזה. תטעמו, תבינו.





"מעורב ירושלמי", ימי שלישי, 21:00, ערוץ 10.