המסך המפוצל

סכפ``ש באפי: כפי שהיית

פרק חמישה-עשר: As You Were

מאת: JW

פורסם: 20-10-2003
69 תגובות
"זה נגמר... אני מנצלת אותך. אני לא יכולה לאהוב אותך, אני רק מתנהגת מתוך חולשה ואנוכיות. וזה הורג אותי". סוף סוף באפי מודה באמת ואומרת אותה בקול. בפני ספייק, ואף יותר חשוב, בפני עצמה. אמנם לספייק מצדו לא אכפת, הוא לא מתלונן ומציין שכבר שמע את הניגון לא פעם ולא פעמיים, אבל הפעם משהו בכל זאת שונה. הפעם זה אמיתי. ואפילו הוא מצליח להבחין בזה בסופו של דבר. באפי החדשה נחושה בדעתה להצליח, להיות חזקה, להשתקם. והפעם, זה אכן אמיתי.

אבל הבה נתחיל מההתחלה, כי הפרק "As you were" מאפיין תהליך הדרגתי שעובר על באפי, השינוי המשמעותי והחשוב ביותר שעברה מתחילת העונה (כולל החזרה הפיסית אל עולם החיים ואת "חיי בגן העדן - וידויה המרגש של קוטלת").
זה מתחיל בשלב ה-
"Did you wait until your life was absolutely perfect and then send that demon here so you could throw it in my face?"
ממשיך ב"None of that means anything, It doesn't touch you"
ומסתיים עם "It's over".

בסאנידייל, קליפורניה של 2002 החיים, כאמור, מסריחים. את המסר הזה מאכילים לנו בכפית כבר 14 שבועות. אלא שעכשיו הסרחון הוא גם תרתי משמע. פוזיציית הפתיחה של באפי בפרק - מגרדת שומן מפלטת הטיגון. הו כן, היא בתחתית הסולם. היא שלולית הבוץ עליו עומד הסולם. אפילו אדם עלוב ומשעמם מתנשא מעליה ומשפיל אותה, הוא כביכול יותר טוב ממנה והיא מקנאת בו. הוא, טוב ממנה? היא, מקנאת בו?? לאן הגענו... באפי, מגינת העולם הדגולה, היא לא יותר מזו שמנקה את המסטיקים שמדביק העולם מתחת לשולחנות. כל חייה סובבים סביב הדאבל מיט פאלאס: היא מריחה כמו המקום, היא מביאה לדון את אותו האוכל כל יום, היא אף מזמזמת את הג'ינגל בזמנה החופשי. ואפילו ערפד, ע-ר-פ-ד, מתנשא מעליה. הערפדים אף בורחים ממנה, ולא כי היא מפחידה ומאיימת. היא פשוט דוחה אותם. אפילו את הייעוד שלה היא לא מצליחה לבצע כהלכה, ומעבר לסיפוק רגעים מבדרים בסגנון "חי חי, איזו קוטלת בלאי" יש כאן עניין קצת יותר רציני. כשבאפי סובלת, גם הקוטלת נפגעת והעבודה בחיים האמיתיים כבר ממש מפריעה לעבודה האמיתית. האימפוטנציה שלה כקוטלת מרימה את ראשה המכוער, ולסוג הספציפי הזה עוד לא המציאו ויאגרה.



הפגישות שלה עם ספייק כבר הפכו לפעילויות שגרתיות שהיא פשוט עושה מכורח ההרגל. גם אם לא בא לא כרגע, גם אם לא מתאים, גם אם הטיימינג או המקום לא טובים, היא פשוט עושה את זה, היא נגררת ונסחבת אחר ספייק. זו ברירת מחדל בחיים שלה כרגע, מצב נתון. כמו העבודה ב-DMP. עוד אחת מהרוטינות המדכאות שלה בימים אלו. ספק אם היא בכלל נהנית כפי שנהנתה בהתחלה.

לאט לאט, באפי מאבדת אחיזה במציאות ושוכחת את כל הדברים שהגדירו אותה. כמו להיות קוטלת, כמו להלחם בערפדים, כמו לשנוא את ספייק. וקחו גם את דון, למשל. פעם היא היתה המהות להכל, סיבה Bloody well להרוס את העולם. כיום היא רק תירוץ בשבילה, ואחד די קלוש (היא מנסה באנמיות לדחות את ספייק מעליה פן תחשף דון התמימה למופע הסקס הגדול, והפתרון? הם הולכים שני צעדים ו"מתחבאים" מאחורי עץ, במקום בו כל אדם בעל זוג עיניים בריאות יכול לראות אותם. גאוני).

נדמה כאילו שום דבר לא הולך לה. בעצם, לא נדמה. הטיפול בדון מסתכם בהבאה שגרתית של המבורגר "טעים ומזין" שהיא כבר בכלל לא רוצה (והפעם מדובר באחד שטוח, כתוצאה מפעילויות הלילה המגוונות שלה, וקשה שלא לתהות איזו מהן... בהחלט שפל חדש, מעניין מה קרייזי דוריס היתה אומרת). היא כבר לא יוצאת עם החבורה לברונז, היא עייפה ורצוצה, מבלה את הלילה בנקיון של כתם הדשא, עדות לליל אמש שרצוי למחוק. באפי גם מתרשלת בניהול משק הבית, למשל - היא מפספסת את איסוף הזבל בכמה שניות. אנחנו גם רואים שבקשתה לחזור לקולג' נדחתה בלי קשר לרמת ההשכלה או תנאי הקבלה, אלא בגלל ענין טכני של איחור בהגשת הטפסים. החיים מתפספסים לה, היא נופלת על פרטים קטנים וטכניים (שבאופן אירוני, דווקא בהם היא מנסה לטפל). וחוזר חלילה, שוב דאבל מיט פאלאס, שוב ריחות מוזרים, עוד השפלה. ופנימה נכנס ריילי. פין.

ליידיז אנד ג'נטלמן, ברוכים הבאים למשחק האקסים הגדול של ליגת העל במערכות יחסים. מצד אחד, ריילי פין, Soldier boy, חייל מאומן ומצויד בשירות המדינה, מגיע אלינו היישר מהג'ונגלים של פארגוואי במשימת איתור ולכידה למען בטחון האומה. מצד שני - באפי. היא... עובדת במזללת המבורגרים. דוכן, כבר לא גריל. והיא גם... קוטלת. ערפדים. וואטאבר. בכל אופן, מייד תשמע שריקת הפתיחה והמשחק ייצא לד... הוו, אאוץ', קבוצת סאמרס סופגת מכה כבר מן השניה הראשונה! נראה כאילו רק הופיע ריילי על המגרש ולפתע, גוווול. ריילי - 1; באפי - 0.

ריילי כאן. עומד מולה. ובכובע שלה יש פרה. נראה כאילו מדובר ברגע הגרוע יותר להיתקל באקס (האומנם?...). באפי בשוק, בהלם. אפילו המומה. לוקח לה זמן לקלוט שהוא באמת שם, כי הוא נראה כמו משהו מקיום אחר לחלוטין, מחיים שהיו לה פעם בגלקסיה הרחק מכאן. אז, כשלבאפי היו הרבה דברים אחרים שהעסיקו אותה, כאלו שכיום כבר אינם בנמצא. אמא שלה היתה בחיים, ג'יילס היה בסביבה כעמוד תווך, באפי היתה סטודנטית מן המניין, בעיצומה של מערכת יחסים נורמלית, החבורה היתה מגובשת יותר, אפילו כוחות הרשע היו אז יותר מאוגדים ותכליתיים. היא עצמה היתה במרכז החבורה, זו שהכל סובב סביבה, זו שמלהטטת המון כדורים באוויר. יותר מדי אפילו, מה שהניע את ריילי לעזוב מלכתחילה כזכור. הוא, לעומת זאת, נראה עכשיו קצת יותר טוב ממנה. גדול, שרירי, על מדים, עם צלקת (סימן לתלאות הרבות ולשינויים שעברו עליו בשנה האחרונה, לא רק עליה. אבל צלקת או לא צלקת, היא הרי הולכת לנצח), וגבוה. "תמיד היית כזה גבוה?" מתקבעת באפי על הפרט הזה שוב ושוב. לפתע הוא נראה לה גדול מהחיים, בהחלט יותר ממנה ומהחיים שלה.

אז למה הוא פה פתאום, עם הגובה והצלקת? "אני צריך את הטובה ביותר" הוא אומר לה. פאוזה. הא? מי זאת? באפי, כמובן. אבל זה לא כ"כ ברור כמו שזה היה לפני שנה. היא שכחה, גם אנחנו שכחנו. הוא מדבר מהר, שוטף. היא עדין בהלם, לא ממש קולטת מה הולך סביבה אבל מה שזה לא יהיה, זה בטח טוב יותר מהדוכן. הוא סוחף אותה עם האקטיביות שלו, עם הנחישות. הוא נכנס באמצע פעילות בשביל לגייס אותה ואילו היא שרויה בקהות חושים, אבל סדר העדיפויות הולך ומתבהר והיא לא מהססת לעזוב את העבודה, לעזאזל עם ההשלכות. כי פתאום יש צרה אמיתית, זקוקים לה. "את מוכנה לזה?", "כן, פליז".



ריילי ובאפי, ביחד שוב. אבל דברים השתנו. הוא למשל הרבה יותר בטוח בעצמו. מקצועי לחלוטין, מדבר במשפטים קצרים והצהרתיים, עם המון סלנג ודיבורי צבא. קיים ביניהם מתח מיני מסוים, שבא לידי ביטוי ע"י מגע רגעי, מבט ממושך. אבל אחד כזה טבעי ונורמלי שקיים בין כל שני אנשים שידעו אחד את השני. ניתן להבחין גם בעקיצות הדדיות, נסיונות להציג אחד את השניה באור פחות חיובי (ריילי, כמובן, לא ממש צריך לנסות). שוב, פעילות רגילה בקרב אקסים. אבל למכה הבאה באפי לחלוטין לא מוכנה.

אם כן, גבירותיי ורבותיי, המשחק בעיצומו והכל עוד פתוח. שני השחקנים הראשיים מתמודדים כעת זו מול זה והעסק רק הולך ומתחמם. באפי בהתקפה, ריילי בהגנה. ריילי בועט, באפי עוצרת. ריילי מתקדם אל קו השער, באפי שועטת בעקבותיו. רגע רגע רגע, שחקנית חדשה מקבוצתו של ריילי, סאם, נכנסת למגרש, מגיחה מאחורי באפי בהפתעה ו... ו... גול! איזה מהלך בלתי צפוי! איזו ערמומיות! ריילי - 2; באפי - 0.

מעניין לתהות על קנקנה של מערכת היחסים בין סאם וריילי. האם היא האישה המושלמת בשבילו? האם היא ההתגלמות של מה שחיפש ולא מצא בבאפי? האם סאם היא מה שהוא רוצה? מה שהוא צריך? על פניה, נראית סאם כמו תשקיף באפי, רק גבוה יותר. בחורה אקטיבית, לוקחת שליטה, אוהבת את מה שהיא עושה, לוחמת טובה שניכר בה ניצוץ של הנאה אפילו מפעולות שגרתיות כמו לוחמה בשדים (בדומה לקוטלת מסויימת אחרת שמקבלת ריגוש מיני?) וביתור של גופות. טיפוס ענייני ומחושב, אפילו כשהיא נפגשת פנים אל מול פנים עם האקסית המיתולוגית, זו שבעלה לא מפסיק לדבר עליה ועל חבריה, היא נראית מאוד שקולה והגיונית בלי שמץ של עוינות, טינה, אפילו קנאה. היא מגדילה לעשות ומחמיאה, מתחנפת, אומרת את כל הדברים הנכונים (חוץ מאחד, טעות שהיא ממהרת לתקן), מנסה להתחבב על הג'מעה ללא אינטרס גלוי או נראה לעין. אפילו ווילו לא מצליחה להביא את עצמה לשנוא אותה, והיא באמת שניסתה. אז מה הסיפור שלך, סמנת'ה?

באפי עכשיו מתקדמת במלוא העוצמה קדימה, כנראה נחושה בדעתה להוכיח את עצמה, לפחות גול כבוד אולי? שריקה, אופס, פאול של באפי כלפי שד הסבולטי, שחקן נוסף בקבוצתו של פין. פשש, זה רציני, הסבולטי נאלץ להתפנות מן המגרש, סאם מקבלת את בעיטת העונשין. לא נעים.

המצב קשה. באפי מכניסה שני שחקני חיזוק חדשים - ווילו וזאנדר, שנראה כאילו הם מופקדים על הטיפול בסאם. סאם עוקפת בקלות את זאנדר וכעת מתמודדת חזיתית מול ווילו. הופה, ווילו מצליחה לחטוף את הכדור באגרסיביות, סאם נסוגה אחורה ורגע... רגע... הנה זה בא... אוווו, לא, כמעט! בשניה האחרונה חוסמת סאם את ווילו וגורמת לה להטות את שיווי המשקל לטובתה. איזו החמצה.

עם ריילי יש לה תיאום מושלם, בדיוק כפי שלבאפי פעם היה. ואם תיארנו לעצמנו שאחרי באפי יחפש לעצמו ריילי את האשה הכנועה והנשלטת, טעינו. להיפך, הוא כאמור מצא לו מעין תואמת באפי, פייטרית חסרת תקנה שלעולם לא תיתן לו להשפיט אותה - "he wishes", היא מגיבה לשאלה אם הוא המפקד שלה. סאם מתייחסת אליו וקוראת לו בצורה מאוד צבאית ולא אישית, "פין", ולמרות שאין ספק שמדובר בהרגל מתוך חיי היומיום של שני חיילים, יש קייס למי שיטען שהצבא משחק תפקיד גדול מדי ולא שגרתי בחיי הנישואין שלהם (מה שחייב לגרום לתהיה - האם דיבורי הצבא גולשים גם לחדר המיטות? אולי מדובר בשאריות שעושות את דרכן אל המשחק המקדים? "אתה תהיה החייל ואני אהיה המפקדת"? האם שניהם כן משחקים בגבירת הכאב כל לילה? אבל מספיק על חיי המין של הפינים). מצד שני, אולי זה מה שריילי צריך. הרי ניתוקו מן הצבא בשנה שעברה גרם לו המון רגשות נחיתות וחוסר תועלת, פקפוק במעמדו הגברי וביכולותיו הבוצ'יות, עד כדי הסתבכותו עם כת ערפדים כזכור, אקט קיצוני ולא שגרתי עבור אף אחת מן הדמויות, במיוחד לא עבור ילד-טוב-סאנידייל ריילי. אולי זה דווקא טוב שהוא מצא לעצמו פרטנרית צבאית, כי זה אומר שבמובן מסויים ריילי נכנס אל תוך נישואים של אחוות קרב, סיפורי מלחמה, לינגו צבאי, וזוגיות קצת מוגבלת. כי זה אומר שבמובן מסויים ריילי התחתן עם אהבתו הגדולה ביותר - הצבא.



האמת שאין סיפור, אין אפילו ספר. סאם היא דמות שטוחה וחד מימדית לחלוטין, שחמישים אחוז מהתפקיד שלה בפרק הוא להפגין נוכחות. תואמת באפי? יותר כמו באפי-בוט. היא פריג'ידית לחלוטין, לא מראה או מביעה טיפת רגש (מעבר להחזקת ידיים עם ריילי, כמה כיתה ב'י מצידם). אז היא נחמדה לכולם, מסתדרת עם כולם, אבל די משעממת. מרוב נסיון לשוות לה את סטטוס האישה המושלמת, שכחו קצת (ואולי במכוון) להקנות לה קרקטר משלה. כנראה שכשג'וס ברא את הבאפיוורס וחילק מנות אופי, סאם היתה עסוקה בלעשות שכיבות סמיכה. בחוץ, בבוץ, בגשם.

רגע השבירה בין באפי לסאם לא מתרחש כאשר הן מדברות על ריילי, הגבר המשותף, וגם לא על החרטה של באפי לגבי אותו הלילה. הרגע בו באפי מואסת בסאם הוא הרגע בו היא מציינת בפניה "Better no guy than the wrong guy, that's for sure". סאם מציבה אותה מול האמת מבלי לדעת, אבל באפי לא רוצה לשמוע. היא מעדיפה להדחיק, ודרך ההדחקה הטובה ביותר היא הסקס. היא בורחת מספייק ע"י הליכה ישר אליו, מין מעגל אינסופי שכזה שבאפי שרויה בו ולא מצליחה לפרוץ החוצה.

וכאן מגיע שיא הניצול במערכת היחסים של באפי וספייק, רגע ההסלמה הגדול מכולם. היא מגיעה אליו בצורה עסקית בלבד כדי לקבל אינפורמציה, אך שניה וחצי לאחר מכן היא כבר פוקדת עליו "תגיד לי שאתה אוהב אותי", "תגיד לי שאתה רוצה אותי". טעונה מכל ענייני ריילי-סאם, אכולה מבפנים, פגועה ומושפלת, באפי צריכה לשמוע את המילים האלו. אפילו שהן באות מספייק. היא צריכה להרגיש טוב עם עצמה לשם שינוי, ולשם כך היא מקבלת לפתע גוון קצת אלים ותוקפני, שמצליח להפתיע גם אותו. תגיד לי את מה שאני רוצה לשמוע, ותשתוק. אהבה? מה אהבה קשורה לזה?

סאם שומרת צמוד על באפי, לא נותנת לה להתחמק. שתיהן לא מרפות, כל אחת בעמדתה. סאם לוחצת חזק אך באפי מצליחה להשתחרר ולהתקדם לכיוון ספייק, שחקן רכש זר שנמנה עם קבוצתה. לא ברור מה קורה שם בין שניהם, אבל הנה מופיע ריילי ו... גוווול! איזה שער ניצחון! טאצ'דאון, גיים אובר.

ריילי - 3; באפי - 0.

הזכרנו את הרגע הגרוע ביותר להתקל באקס? ובכן, הוא כאן. ריילי תופס את באפי וספייק על חם, עם התחתונים למטה. התגובות: באפי כמובן נבוכה, מתביישת. איך נפלו גיבורים. ספייק, לעומתה, מאוד גאה ומאושר. כי: א) סוף סוף מישהו רואה אותם ביחד, ב) הוא ניצח. הוא אמר שישיג את באפי ואכן השיג אותה. "The Girl just needs a little monster in her man" הוא חוזר ואומר, בדיוק כמו שאמר ב"לתוך היערות". אבל שם הוא ניסה להתגרות בריילי באמצעות המשפט, פה יש לו נימה של תוכחה. הנה, אמרתי לך, עובדה. ריילי מנסה להתעלם מכל העניין ובניגוד לבאפי, ששכחה לחלוטין מהמשימה ונשארה לישון אצל ספייק, הוא משוכנע שמצא את הדוקטור. "זה לא יכול להיות ספייק" מכחישה באפי, ולאו דווקא יוצאת להגנת ספייק אלא יותר להגנת עצמה. כי אם זה אכן נכון, המצב הופך להרבה יותר גרוע והפדיחה הופכת לגדולה יותר עבורה. היא אף מכה את ספייק כשם שריילי הכה אותו, ומעבר לעובדה שלהרביץ לו מאז ומתמיד היווה בשביל באפי אקט מזכך להוצאת העצבים, כאן היא גם מביעה שאיפה מסוימת לחזור ולהיות בצד של "הטובים". אלימות כלפי ספייק, מסתבר, היא תמיד דרך מוצלחת להוכיח שאתה טוב. "הוא לא יוצלח" היא טוענת, וריילי מסכים איתה ואף מטיח זאת בפניה, מזכיר לה מי זה ספייק כי היא כנראה זקוקה לתזכורת. לא רק באפי מאמינה לספייק, גם אנחנו. גם אנחנו שכחנו שספייק הוא 'יצור רע שיש לו תוכניות' וכשמתגלה האמת, ההלם הוא משותף. "את באה?" שואל אותה ריילי, וספייק שוב מקבל סטירה, הפעם נפשית, כאשר באפי מפנה לו את הגב. אבל כמה ערפד כבר יכול לסבול? בסופו של דבר הוא נשבר ומטיח בה את הדברים שלא ממש היה כדאי שהיא תשמע, אבל ספייק הוא ספייק, מונע ע"י אמוציות ולא מסוגל לשמור דברים בבטן. "That's all you've ever done is play me. You keep playing with rules you make up as you like. You know what I am. You've always known. You come to me all the same".



קצת לפני שריילי נעלם לנפאל, הוא חולק עם באפי את התובנות האינטליגנטיות ביותר בכמה מן המשפטים החכמים ביותר שאי פעם אמר. "כל זה, זה לא משמעותי. זה לא נוגע בך... את עדין האישה החזקה ביותר שאני מכיר... זה לא קשור למי שידו על העליונה, הגלגל לא מפסיק להסתובב, וזה לא משנה את מי שאת". בדיוק המילים שבאפי צריכה לשמוע בשביל לצאת מן הסחרחורת הרגשית שהיא נקלעה אליה. הבעת אמון מפי צד חיצוני שהכיר אותה בעבר, לפני כל הבלאגן, יודע בדיוק מאיזה חומר היא קורצה וחכם לפחות בשביל לעשות את ההבדלה ולספר לה על כך. וריילי הוא אובייקטיבי מספיק בשביל לזכות באמונה של באפי. אם הוא, שראה אותה בשפל השפלים שלה, מסוגל להגיד כאלו דברים, סימן שיש בהם מן האמת. מספיק לפחות בשביל לתפוס את עצמה בידיים ולהתחיל בתהליך ההבראה.

ריילי עוזב כלעומת שבא, ובאותה צורה בה עזב בפעם הקודמת, מה שמדגיש את התיקון שקיים כאן. הפעם הוא נפרד מכולם כראוי, הפעם אין עניינים פתוחים בינו לבין באפי. למעשה, כשהיא מעלה את עניין הלילה ההוא, הוא ממהר להשתיק אותה. אין צורך לדון בכך, הכל הסתדר לטובה וגם אם האמת לעולם לא תצא לאור, אין אלמנט טראגי של "מה שהיה יכול להיות" כי אין זה משנה. דברים הם כפי שהם צריכים ואמורים להיות, ואפילו ריילי חש זאת. הפרידה מריילי בסיבוב השני היא טהורה יותר, מתוקנת בהשוואה לקודמת, סופית. את התפקיד שלו הוא ביצע, ובהצלחה. אפשר לעבור הלאה.

חשוב לציין שריילי לא חזר בתפקיד ריילי, וגם לא בתפקיד האקס של באפי. לחזרתו בעיתוי הנוכחי יש אג'נדה שונה לגמרי. ריילי צץ ומופיע מחדש בסאנידייל, אבל שלא בהתאם להיסטוריית הסדרה עם דמויות מן העבר שחוזרות כדי או לנקום על הא ועל דא (אית'ן ריין, ספייק...), או לנסות ולזכות שוב במושא האהבה הישן שלהם (אוז, דרוסילה...), או לעורר מחלוקות, לפתח ריבים, לגרום למשולש עם האקס והאהבה החדשה בשביל לאשש את הזוגיות הטריה ולהעלם שוב (אנג'ל...). ריילי לא משתלב באף מן הקטגוריות הנ"ל, משום שהקאמבק שלו הוא מאוד תכליתי ומשמש כזרז לארועים הרבה יותר משמעותיים. ריילי הוא כלי תסריטאי, חייל משחק בידי הכותבים, שהזדקקו בדחיפות לקריאת השכמה עבור באפי. מישהו או משהו שיזכיר לה ימים עברו, אלמנט מסויים שיגרום לה להסתכל על חייה מתוך אוריינטציה לעבר, לעצור ולהגיד "משהו לא בסדר. אני לא בסדר". ומי מושלם יותר מאשר האקס האחרון שלה, מערכת היחסים הנורמלית האחרונה שחוותה וכעת תהווה אנטי-תזה מעולה למערכת היחסים הנוכחית שלה? אנג'ל. הוא מושלם יותר. אבל אנג'ל בלוס אנג'לס, עם תינוק ומשימת קודש חשובה אחרת - להוכיח שהוא מסתדר בכוחות עצמו. מארק בלוקאס, לעומת זאת, פנוי. אז ריילי הוא הדבר הטוב הבא.



"As you were" (שאגב, מעבר למשמעות המילולית, הוא גם ביטוי צבאי שמשמעו "חופשי", כפל משמעויות שמשתלב יפה בפרק. זהו גם חלק משורה בשיר של נירוונה, "Come, as you are, as you were, as I want you to be", שגם תואם את הפרק הנוכחי, אם כי ספק אם היה זה חלק מן הכוונה המקורית), מצליח להביע בצורה מקסימה ומדוייקת להפליא את כל הניואנסים של מערכת יחסים בין אקסים, שכל מי שחווה על בשרו יכול להזדהות עמה לחלוטין. מערכת יחסים כל כך בלתי מוגדרת, מעוותת, סבוכה, מאולצת, לא טבעית, טעונה, מסורבלת. שני אנשים, שפעם חלקו קרבה אינטימית מהסוג האישי ביותר, וכעת נאלצים להתמודד עם מציאות חדשה ושונה. המבוכה ההדדית, פרץ הרגשות ששב ממעמקי מישור ההדחקה ועולה שוב אל פני השטח, מאבקי הכוחות הסמויים, ההצטנפות אל עמדות התגוננות, תהיות ה"מה אם"... ושוב, מדובר בפורטרט של אספקט מסויים בחיי כולנו שמצליח להצטייר בצורה מעוררת הערצה. כמו שלא עשתה קודם לכן, "באפי" מצליחה, בפרק אחד ויחיד, לגעת בהמון נושאים הקשורים לזוגיות מערכות יחסים ואינטימיות, סימולטנית ומתוך זוויות שונות. המון סדרות מטפלות בגורם ה-X, במהות שלו, באיך מתמודדים איתו, בגודל ההשפעה שלו. "באפי", כמו תמיד, מצליחה ליצור מקסימום הזדהות במינימום מאמץ. "כפי שהיית", כמו רוב פרקי הסדרה, כשהוא בא במגע עם הצופים הנכונים והמתאימים, יעורר תגובות של "וואלה, מדהים, כך אכן היינו".





ספייק יושב לו לבד, בוהה בתוצאותיו ההרסניות של הפרק הנוכחי. הוא איבד כמעט הכל, והוא הולך לאבד דבר אחד נוסף. כן דוקטור, לא דוקטור, ירצה מי שירצה להאמין לו. הגיוני לא הגיוני, זה כבר לא משנה, גם לא עבור באפי. בדיוק כמו עובדת זימונו של סוויט ע"י זאנדר, זו לא הנקודה. הנקודה היא " That's just you. I should have remembered". ולמרות שידעה זאת לאורך כל הדרך, רק עכשיו, לאור מאורעות הפרק, היא קולטת, ומפנימה. "זה נגמר".

ספייק מגחך, מה עוד חדש? אבל באפי בשלה. "אני אכן רוצה אותך. להיות איתך, זה גורם לדברים להיראות פשוטים יותר לזמן קצר". פעם ראשונה שהיא אומרת זאת בקול רם, פעם ראשונה שהיא מודה בכך בעצמה ומצליחה להפתיע גם אותו. אבל "זה נגמר... אני מנצלת אותך. אני לא יכולה לאהוב אותך, אני רק מתנהגת מתוך חולשה ואנוכיות. וזה הורג אותי. אני מצטערת, וויליאם". ואם עד עכשיו היו ספקות לגבי רצינות הדברים, הרי שבזה הרגע הם נמוגו. "וויליאם" - באפי דוחה לא רק את ספייק הערפד אלא גם את וויליאם האדם. זו פרידה של ממש, והאירוניה היא שהפעם הראשונה בה מייחסת באפי לספייק סטטוס של בן זוג - היא באמצעות הפרידה ממנו. הצעד הראשון של באפי המתוקנת הוא סיום מערכת היחסים הקלוקלת עם ספייק, מערכת יחסים שאמנם הביאה לה עונג וסיפקה אותה בכמה וכמה מובנים, אך גם המון ייסורים ואפילה. והנה, באפי יוצאת מהאפילה ובמטאפורה ברורה ותואמת פוסעת היישר אל האור השמש. יש תקווה.


השתתפה בכתיבת הכתבה: Which Witch