המסך המפוצל

רסנו את התלהבותכם

לאחרונה התבשרנו שסדרות וורנר חוזרות למסכינו. גם הסרטים בדרך לערוצי הסרטים. החדשות הרעות? זה יעלה לנו ביוקר

מאת: assafTV

פורסם: 05-10-2003
101 תגובות
נתחיל בחדשות הטובות: "חברים", "הבית הלבן" ו"הסופרנוס" חוזרות אלינו בפרקים חדשים ששכבו על מדפי ICP וצברו אבק בעוד הסכסוך בין חברות הכבלים לאולפני "וורנר" ממתין למשפט שיחל בתחילת 2004. אליהן תצטרפנה הסדרות "Six Feet Under", "רסן את התלהבותך", "The Wire", "בוקר טוב מיאמי", "אברווד" ו"ניפ / טאק". עדיין לא ידוע בשלב זה מה יעלה בגורל סדרות אחרות של "וורנר" כמו "אי.אר", "הכי גאים שיש", "משמרת שלישית", "סמולוויל", "בנות גילמור" ואחרות. אבל ההנחה הרווחת היא שגם הן ימצאו בית חם על מסכינו.

במצב רגיל, ידיעה על שובן של הסדרות אמור היה להוציא מצופי הטלוויזיה קריאות גיל ושמחה. אלא שקריאות כגון אלו, אם היו, נעלמו בין קיתונות הבוז לכך שאת הסדרות הנ"ל נזכה לראות בערוץ 2 בליווי פרסומות. המחשבה על פרסומות באמצע הפרק היא עוד דבר נסבל לעומת המחשבה מה ראשי הערוץ יעוללו לסדרות. הרי ערוץ 2 ידוע ביחסו הלא אוהד לסדרות רכש. שידור בשעות מאוחרות, קטיעה לחדשות, דילוג על פרקים ועוד שאר המצאות, רובן שייכות לטלעד, אך גם שאר הזכייניות לא טומנות ידן בצלחת.

לא רוצים לצפות בסדרות בערוץ 2? אין בעיה. חלק מהסדרות נקנו ע"י חברת "יסמין טי.וי", מפיקת ערוצי הסרטים "סינמה" עבור הכבלים הדיגיטליים. כוונתה המקורית של "יסמין" היתה לשדר את הסדרות בערוצי הסרטים שלה, אולם הרגולטורית לא אישרה לה. בינתיים אישרה הרגולטורית את שידור הסדרה "CSI: מיאמי" בלבד וכן את שתי העונות הראשונות של "זירת הפשע" שכבר שודרו בערוץ 1.

נכון לעכשיו, מתכוונת "יסמין טי.וי" לשדר את הסדרות שרכשה (הסדרות "Six Feet Under", "רסן את התלהבותך", "The Wire", ו"ניפ / טאק") לאחר שידורן בערוץ 2, אז לא תהיה לה בעיה לשבצן בערוציה כיון שהשידור ייחשב כשידור חוזר.



בשבוע החולף התבשרנו שגם סרטי "וורנר" בדרך חזרה לארץ. שוב מדובר בחברת "יסמין" שרכשה את הסרטים בעסקה משולבת עם סדרות אשר נאמדת, לפי גורמים המצוטטים בעיתונות, בכ-8 מיליון דולר, לכל הפחות. מנויי yes אשר חוששים מכך שלא יוכלו לצפות בסרטים כמו "אושן 11", "שואו טיים", "בואו נדבר על זה פעם שנייה" ושני הסרטים הראשונים בסדרות הסרטים "הארי פוטר" ו"שר הטבעות", יכולים להירגע. לכבלים וללווין אסור לרכוש תכנים בבלעדיות וגם סרטי "וורנר" יגיעו לערוצי הסרטים של yes.

עסקאות "וורנר" השונות מעלות יותר תמיהות מצהלות:

מה יעלה בגורל הסדרות שעוד לא נרכשו? "בנות גילמור" ו"סמולוויל" אמנם לא היו כאן להיטי ענק אבל הן בהחלט סדרות שמשתפרות מעונה לעונה והן צברו קהל נאמן. "אי.אר" אולי כבר לא צעירה אבל כוחה במותניה וכמובן שאין לשכוח שגם "הכי גאים שיש" צברה לה מעמד פולחני, גם בקרב אלו שאינם נמשכים לבני מינם.

מה יעלה בגורל הסדרות שכן נרכשו? "זהות בדויה" ו"סקרבס" החלו יפה את הרומן עם טלעד. הן שודרו בשעה סבירה וברצף. אבל אט אט התאחרה שעת השידור ולפתע סידני בריסטו החלה לבעוט סמוך ל-23:00 ורופאי "סקאבס" יצאו להפסקה ארוכה של פרומואים וחדשות. ועוד פרומואים. ופרסומות. "NYPD" בקשת מתחילה אף היא את שידורה כמה דקות לפני חצות ו"אוז" תגיע אלינו, ככל הנראה, רק בנובמבר לאחר שהמתינה על מדפי "רשת" חודשים ארוכים. האם בין קפה ב"סנטרל פרק" לעוד יציאה מטופשת של ג'ואי נאלץ לסבול את "לאאאא! זו אקונומיקה"? או חמור מכך, ידיעה "מרתקת" על ביקור כזה או אחר בלשכת הנשיא ומה מעשיהן של הפנדות בגן החיות בקטיעה המיותרת לחדשות?

ומתי בדיוק נזכה לצפות בסדרה כמו "אברווד"? היא מן הסתם לא תשובץ בפריים-טיים (שכידוע אצל טלעד הוא רק הפקות מקור, אם כי גם זה נטוי לשינויים) ושעות הערב תפוסות ע"י הטלנובלה והחדשות. ומה יהיה אם יום אחד תחליט הזכיינית שהסדרה פשוט לא מביאה מספיק רייטינג ותגלה אותה לעשר בבוקר או חמור מכך - תוריד אותה לגמרי? עכשיו אתם מבינים מדוע לא לכל דבר שנראה טוב על הנייר מוצמד התואר "חדשות טובות"?

במקור יועדו הסדרות שנרכשו ע"י "יסמין טי.וי" לערוצי "סינמה". הסדרה "CSI מיאמי" היתה אמורה להיות הסנונית הראשונה בתוכניתה של "יסמין" להפוך את ערוץ "סינמה 3" לערוץ סרטים המשולב בסדרות איכות, בדומה לערוץ HBO האמריקאי (שאגב, הצצה קלה ללוח שידוריו מגלה לוח ממוחזר ביותר עם רצועה דקה של סדרות בלב הפריים טיים, ממוחזרות אף הן: סדרה חדשה בסוף השבוע שפרקיה משודרים שוב ושוב במשך השבוע). הרגולטורית עצרה את תוכניתו של יוסי עוזרד ובינתיים מסתפקת "יסמין" בשידור שתי סדרות "זירת הפשע" ומתכוונת לשדר את הסדרות שרכשה רק לאחר סבב בערוץ 2.

אם תוכניתה של "יסמין" היתה יוצאת לפועל מדובר היה בעוד מהלומה לצופי הטלוויזיה בישראל. ערוץ 2 אולי מתעלל בסדרות רכש אבל לפחות הוא משודר לכל הצופים. ערוצי "סינמה" זמינים אך ורק למנויי הכבלים ומתוכם אך ורק למנויי הפלטפורמה הדיגיטלית, שהזמינו אותם. מחיר החבילה עומד על 39 ש"ח (49 ש"ח למזמינים גם את MGM וסינמה פריים / קו?ל). "רסן את התלהבותך" שנקנתה בשיתוף עם "קשת" תשודר אף היא קודם בערוץ בתשלום הזמין למנויי הכבלים הדיגיטליים בלבד. "קשת" מתכננת לשבץ את הסדרה בערוץ "ביפ". מועצת הכבלים והלווין לא מתנגדת לשידור הסדרה בערוץ כיוון שמדובר בערוץ סדרות ולא בערוץ סרטים בדומה ל"סינמה". "ביפ" גם זול יותר מערוץ "סינמה 3" אותו חייבים הצופים הרוצים בכך לקבל יחד עם חבילת ערוצי הסרטים.



8 מיליון דולר. זה הסכום המשוער שעלתה חבילת סרטי וסדרות "וורנר" ל"יסמין". בין אלו שהגיבו על העסקה היו קולות שאמרו שלמעשה המחיר אפילו גבוה יותר. כזכור לכולם, לפני ארבע שנים שילמו הכבלים מחירים מופרזים עבור תכני "וורנר" ואולפנים אחרים כדי לחסום את הלווין מתכנים אלו. ההתחייבויות הכבדות גרמו לכבלים להפסדים קשים שבסופו של דבר הביאו אותם לסכסוך המפורסם עם "וורנר", אותו סכסוך שגרם להיעלמותן של הסדרות האהובות.

בזמן הסכסוך הכריזו הן הכבלים והן הלווין שמחירי "וורנר" גבוהים ומופרזים ואין לשתי החברות כוונה לשלמן. אולם זכייניות ערוץ 2 שילמו מחירים לא נמוכים בהרבה ממחירי הכבלים, כך שהמחיר הגבוה נשאר גבוה. האם "יסמין" לא קפצה גבוה מדי? האם כיסיה עמוקים מספיק כדי שלא נחזה ב"משבר וורנר 2"? בינתיים נראה שאין סיבה לדאגה, העסקאות עם "קשת" מקילות על החברה ומוזילות את חלקה. אבל החשש של הצופים עדיין מהדהד ברקע.

ואולי רעיון של ערוץ סדרות בתשלום איננו רע כל כך? רצונה של חברת "יסמין" לשבץ את הסדרות בערוצים בתשלום נוסף מעוררת את הצרכן הזועם שבנו. הסדרות הנ"ל שודרו עד לא מזמן בערוץ עליו לא שילמנו מעבר לחבילת הבסיס. שיבוצן בערוץ בתשלום - ועוד ערוץ סרטים, שאיננו מיועד כלל לסדרות - נראה כמו עוד דרך לגרוף קופון על חשבון הצופים אשר כבר היום מרגישים, במידה כזו או אחרת של צדק, שהם משלמים הרבה מדי, ומקבלים מעט מדי.

יחד עם זאת תמוה רצונה של חברת "יסמין" להתעקש על שיבוץ הסדרות בערוצי הסרטים שלה. החברה יכולה בקלות לפתוח ערוץ נוסף, ערוץ שלצורך הדוגמא ייקרא "יסמין פלוס", ובו יוכלו לשבץ את הסדרות. מחיר ערוץ כזה, בתור ערוץ בודד, אמור גם להיות זול יותר ופחות כואב בארנק מאשר התחייבות לחבילת ערוצים שלמה והרגולטורים למיניהם עתידים להתייחס ביתר סלחנות לסדרות שמשובצות בערוץ סדרות ולא ערוץ סרטים. בעולם משבצים את הסדרות "הטובות ביותר בעולם" בערוצים בתשלום נוסף ועם כל הצער והכעס שבדבר, זה הדבר הנכון יותר לעשותו.

אז כן, סדרות "וורנר" חוזרות אלינו. בערוץ 2 עם פרסומות או רק למנויי הכבלים הדיגיטליים. חדשות טובות? היינו רוצים לחשוב כך. היינו רוצים.