המסך המפוצל

להיכן ששום כריש לא הלך - I

מסע בין כוכבים על המשכיה היא יותר מסתם סדרת טלוויזיה. היא תופעה של ממש. חלק א` בכתבה העשירית של "לפרוש בשיא"

מאת: שלמקו GRAS

פורסם: 17-09-2003
65 תגובות
חלל, הגבול האחרון... אלו המילים שכל מי שאומר אותם בכתבה על מסע בין כוכבים קופץ מעל כריש הכתיבה. בגלל זה לא תשמעו אותם כאן.

"מסע בין כוכבים" ושלל סדרות ההמשך שלה הן יותר מאשר סדרות טלוויזיה. הן תופעה, סדרת פולחן ששינתה את דרך המחשבה של דור שלם. היא היתה הסדרה שלמעשה המציאה את תופעות ההערצה לסדרות טלוויזיה, הסדרה הראשונה שגם אמרה משהו לצופים ולא שימשה רק כאמצעי בריחה מהמציאות לשעה בשבוע, והיא פתחה את עידן המדע הבדיוני בטלוויזיה - גם אם לא בהכרח היתה הסדרה הראשונה מהז'אנר שעלתה על המסך הקטן. "מסע בין כוכבים" היא הדבר הראשון שעליו חושבים אנשים כשמזכירים את המונח "מדע בדיוני", לטוב או לרע.

מסע בין כוכבים חייבת את חייה לחזונו של אדם אחד, "הציפור הגדולה של הגלקסיה". ג'ין רודנברי היה כותב טלוויזיה מצליח בטלוויזיה של שנות השישים. בשנת 1964 הוא כתב תסריט לפרק פיילוט של סדרת טלוויזיה חדשה, "מסע בין כוכבים" שמה. הפרק שכתב, תוך כדי רכיבה על גל המערבונים של אותה תקופה, תיאר את מסעה של ספינת החלל יורקטאון (ששמה שונה בזמן הצילומים לשם שאותו מכירים כולם - ספינת החלל אנטרפרייז) ברחבי החלל, במה שתואר אז כ"מסע עגלות בחלל". "The cage", הפיילוט שהופק בעקבות התסריט, תיאר את מסעותיה של ספינת החלל אנטרפרייז בגלקסיה. על סיפונה: קפטן כריס פייק (ג'פרי האנטר), קצינתו הראשונה העשויה ללא חת והמוכרת רק בשם "מספר אחת" (מאג'ל בארט), החייזר מחודד האוזניים מר ספוק (לנארד נימוי), ועוד אנשי צוות רבים.



הפיילוט, אחד משני פרקי מסע בין כוכבים היחידים שמשודרים בשחור לבן, נדחה על ידי האולפן בטענה שהוא "מוחי מדי". ג'ין רודנברי צילם פיילוט נוסף, "Where no man has gone before" (משפט שהפך למוטו של כל סדרות מסע בין כוכבים לדורותיהן). את מקומו של ג'פרי האנטר, שלא היה יכול להגיע לצילומי הפיילוט הנוסף, החליף וויליאם שאטנר בתור הקפטן, ג'יימס טיבריוס קירק. "מספר אחת", דמות נשית חזקה ומפחידה שאותה לא אהבו מנהלי הרשת, הועפה כלאחר יד (בעוד השחקנית שגילמה אותה, שמאוחר יותר תתחתן עם ג'ין רודנברי, קיבלה כפרס ניחומים את תפקיד המשנה של האחות הרפואית הראשית, האחות צ'אפל), בעוד מר ספוק הועלה בדרגה לתפקיד סגנו של קפטן קירק. הפיילוט השני, שהיה עתיר יותר באקשן, התקבל בהצלחה, ולאוויר עלתה הסדרה והאגדה, "מסע בין כוכבים".

אל קפטן קירק ומר ספוק הצטרף צוות שחקנים שעם רובם עבד רודנברי קודם, ואשר יצר צוות המורכב מאנשים מכל הלאומים: לנארד "בונס" מק'וי, רופא הספינה הוואספי (דה'פורסט קלי). אוהורה, קצינת הקשר והפעם הראשונה שנראתה אישה שחורה חזקה על מסך הטלוויזיה (נישל ניקולס), מונטגומרי "סקוטי" סקוט, מהנדס הספינה הסקוטי ואיש הנפלאות הטכני (ג'יימס דוהאן), היקארו סולו, נווט הספינה האוריינטלי (ג'ורג' טקיי), והחל מהעונה השנייה - גם פאבל צ'כוב, הקצין הטקטי הנלהב שמאמין שרוסיה המציאה את הכל (וולטר קוניג). הצוות הרב-לאומי של ספינת החלל אנטרפרייז היה רק סימפטום אחד לחזונו של ג'ין רודנברי, חזון שמגיעה לו פסקה משל עצמו.

במאה ה-23 משייטת ספינת החלל אנטרפרייז ונלחמת באויבים כמו הקלינגונים, הרומולנים, הגורן ומגוון אינסופי של יצורי אנרגיה. בעוד בשנות השישים בהם שודרה הסדרה, מונחים כמו גזענות, שנאה, סקסיזם ואפליה היו אלו ששלטו בחייהם של האנשים, על גבי האנטרפרייז הם לא היו קיימים. המין האנושי כולו התאחד תחת סיסמת שלום ואחווה, לוקח איתו גם כמה גזעים נוספים לתוך ארגון גג בשם "פדרציית הכוכבים המאוחדת". אנשי הצוות התקבלו לתפקידיהם רק על פי כישוריהם, כאשר צבעם, מבטאם, מינם או אנושיותם מעולם לא היוו שיקול (מלבד העובדה שלעיתים נדירות בלבד נראו שני אנשים השייכים לאותו סטריאוטיפ במקביל). המין האנושי הגיע לאוטופיה. כמובן, שעדיין היו אנשים ששנאו, חמדו, והתייחסו לאנשים אחרים כאל נחותים רק בגלל מראם - אך אלו היו, באופן מוחלט כמעט, האנשים הרעים שנידונו להיענש בסוף הפרק.

הפורמט של סדרת מדע בדיוני, המתרחשת 300 שנים בעתיד, אפשר לרודנברי להציג בפני הצופים אלגוריות כאובות ומדויקות, ובכך לחנך את הצופים במסווה הרפתקה נוספת של קפטן קירק. באחד הפרקים, למשל, פוגשים הצופים בשני חייזרים שנלחמים מלחמת חורמה אחד בשני - רק בגלל שאצל אחד מהם צידו הימני של הפרצוף שחור והשמאלי לבן, בעוד אצל השני הצד השמאלי הוא ששחור. כיום, האלגוריה הזאת נראית מעודנת כמו פגיעת פייזר במצב "הרוג", אך על גבי מסך הטלוויזיה של שנות השישים היא היתה חדשנית והצליחה לפגוע במטרה. גם מעבר לאלגוריה, פורמט המדע הבדיוני אפשר לסדרה לחדש דברים רבים על המסך. החל מצבעוניות יתר (שנועדה לתת לאנשים שקנו טלוויזיה צבעונית ליהנות ממנה ככל האפשר), תלבושות שנועדו לחשוף כמה שיותר מהגוף הנשי מבלי להיתקל בצנזורה (במאה ה-23 כבר מוגר הסקסיזם. בשנות השישים, עדיין לא), וכלה באיש צוות רוסי בעיצומה של המלחמה הקרה ובנשיקה הראשונה של גבר לבן ואישה שחורה על גבי מסך הטלוויזיה (הישג שמאוחר יותר יחזור על עצמו, כאשר בסדרת הבת "חלל עמוק 9" תעלה על המסך נשיקה לסבית). וופי גולדברג סיפרה פעם, בראיון לגבי דמותה של גאיינן מהדור הבא, שההחלטה להפוך לשחקנית גמלה בה כשהיא ישבה מול הטלוויזיה בילדותה וראתה את אוהורה, אישה שחורה כמוה, מהווה חברה שוות-זכויות של צוות האנטרפרייז).

פרקי מסע בין כוכבים מצאו את צוות האנטרפרייז, כמעט תמיד, בצרה כלשהי. לא משנה האם אלו קלינגונים אלימים או רומולנים שוחרי מזימות (בעולם שבו כל בני האנוש מושלמים, הרעים תמיד היו החייזרים), יצורי אנרגיה, כוכבי לכת מוזרים או תופעות חלליות בלתי הגיוניות בעליל, והשיא - עולם חייזרי שתמיד היה מלא ביצורים שנראים כמו בני אדם (ויהיו הם גנגסטרים, נאצים או רומאים) - תמיד היו בעיות על גבי האנטרפרייז. אבל בסופו של כל פרק, לא משנה אם היה טוב או רע, הבעיות נפתרו והצופה למד משהו (במאמר מוסגר, יאמר שמסע בין כוכבים ידועה לשמצה בבקרת האיכות הלא קיימת שלה, כשלצד פרקים מעולים תמיד היו לה פרקים גרועים שבגרועים).



אבל רשתות הטלוויזיה - הן היו דבר אחר לגמרי. בסוף העונה הראשונה, מסע בין כוכבים עמדה בפני ביטול. וכאן בא לידי ביטוי, לראשונה, מאגר המעריצים של הסדרה: אלפי אנשים, שישבו מול מסכי הטלוויזיה בשעות הבלתי סבירות שבהן NBC שידרה את הסדרה ולמדו לאהוב את אנשי הצוות ולהתמוגג מהרעיונות שהועלו בכל פרק, פצחו בקמפיין מכתבים מסיבי: הם הציפו את תיבות הדואר של הרשת במכתבים המבקשים להחזיר את מסע בין כוכבים למסך. המומים מכמויות ההערצה של הסדרה (ומכך שלמרות הרייטינג הנמוך יחסית שלה, פילוח דמוגרפי של הנתונים - שנעשה אז לראשונה - הראה שהסדרה נמצאת גבוה מאד בפלח הקהל האהוב על ידי המפרסמים), החזירה הרשת את מסע בין כוכבים לאקרנים, עם כמה שינויים קלים (כמו הוספתו של צ'כוב האהוב על כולם). מסע בין כוכבים החזיקה מעמד עוד שתי עונות שלמות. אבל בסוף העונה השלישית, שום מסד מעריצים לא היה יכול לעזור למסע בין כוכבים, ומשימת חמש השנים של ספינת החלל אנטרפרייז (כפי שמכריז קפטן קירק בפתיחתו של כל פרק) בוטלה.

מה שבסופו של דבר, היה התפתחות לטובה בעולמו של רודנברי. כי רק אחרי שהסדרה בוטלה, היא יכלה לצאת לסינדיקציה. בסינדיקציה, מצאה הסדרה קהל גדול הרבה יותר מאלפי המעריצים הנאמנים שלה. מאות אלפי, אם לא מיליוני אנשים, נחשפו לראשונה למסעותיהם של קירק וספוק ברחבי הגלקסיה, כמה חודשים אחרי שראו את ניל ארמסטרונג הולך על הירח. הסדרה סחבה עוד ועוד מעריצים, כמו אבק על גבי צלחת הדפלקטור בעל-חלל 8. המעריצים נפגשו, קנו את הספרים שנכתבו על עולם מסע בין כוכבים ומוצרים אחרים, כתבו סיפורים בעצמם, והפנימו את מסר השלום והאחווה של רודנברי. שיאה של תופעת ההערצה היו הכנסים - קבוצות גדולות של חובבים שנפגשו, ראו פרקים, שוחחו על היקום של מסע בין כוכבים, ואפילו פגשו את כוכבי הסדרה. כנס מסע בין כוכבים הראשון נערך ב-1972 בניו-יורק, כלל מספר שיא של 3,000 מעריצים, ופתח מסורת של כנסי טרק ואת הסטריאוטיפ המוכר של טרקרים, מעריצי מסע בין כוכבים שמעדיפים לחיות במאה ה-23 במקום במאה ה-20. רק אחרי מותה, מסע בין כוכבים התחילה לחיות בליבותיהם של האנשים.

בשנת 1973, מספר שנים אחרי ביטולה של הסדרה, הופקה סידרה מצוירת של מסע בין כוכבים, המיועדת בעיקר לילדים. הסדרה השתמשה בקולותיהם של רוב כוכבי הסדרה המקוריים (והגדיל לעשות ג'יימס דוהאן, שדיבב כמעט את כל התפקידים המשניים), ובחופש האומנותי של סדרה מצוירת ליצירת סיפורים שהיו בלתי אפשריים לביצוע בטכנולוגיה של שנות השישים. אבל הסיפורים היו לעיתים מגוחכים, לעיתים ילדותיים, הרבה יותר מדי פעמים סתרו לחלוטין את עולם הפדרציה המוכר עד אז (כולל פרק שבו מגלים אולם הולוגרמות על גבי האנטרפרייז, המחשב של הספינה חוטף התמוטטות עצבים ומתחיל לדבר בקול של מאג'ל בארט), ובסופו של דבר - הסדרה המצוירת לא נחשבת לחלק אינטגרלי בעולם מסע בין כוכבים, וכמעט ונשכחה על ידי המעריצים לאחר שבוטלה ורק עונה אחת באמתחתה.



תופעת ההערצה המחודשת למסע בין כוכבים עוררה תיאבון באולפני פאראמונט, שהפיקו והיו בעלי הזכויות של מסע בין כוכבים מאז בלעו את אולפני דסילו שהפיקו את הסדרה בעונתה הראשונה. עשר שנים לאחר שהעולם ראה לראשונה את ספוק מחודד האוזניים, עלה הרעיון להמשיך את מסעה של האנטרפרייז - בסדרת המשך, הקרויה בשם "מסע בין כוכבים - שלב שני". כל אנשי הצוות המקוריים הוחתמו, מלבד לאונרד נימוי, ונכתב פיילוט לסדרת ההמשך...

אלא שאז יצא לאקרנים "מלחמת הכוכבים" של לוקאס. הצלחתו הפנומנלית של הסרט הוכיחה שעתידה של האנטרפרייז לא נמצא במסך הקטן - הוא שייך למסך הכסף. בשנת 1979 יצא לאקרנים "מסע בין כוכבים - הסרט", סרט באורך מלא (ויש אומרים, ארוך מדי) שתיאר את מסעותיה של האנטרפרייז להצלת כדור הארץ, והפעם - עם הרבה יותר אפקטים. הצלחתו של הסרט יצרה שורת סרטים, כאשר הסרט השביעי והאחרון בכיכובם של אנשי צוות האנטרפרייז, "מסע בין כוכבים - דורות", יצא לאקרנים ב-1994. הסרטים, אפילו שחלקם היו פחות מוצלחים, הכניסו לפאראמונט כסף רב.

אך טבעו של גלגל הוא להמשיך להסתובב וכפי שהצלחתה של סדרת הטלוויזיה גררה את הפקתם של הסרטים, הצלחתם הפנומנלית בבתי הקולנוע שכנעה את המפיקים להחזיר את מסע בין כוכבים למסך הקטן. ב-1987, עדיין תחת שרביטו וחזונו של ג'ין רודנברי, עלתה למסכי הטלוויזיה "מסע בין כוכבים: הדור הבא". סדרת הבת, שמתרחשת במאה ה-24, כ-80-100 שנים לאחר סדרת האם, מלווה גם היא את מסעותיה של ספינת החלל אנטרפרייז ברחבי הגלקסיה - רק שהפעם מדובר באנטרפרייז-D, ספינת חלל גדולה ומשוכללת יותר. אנשי צוותה של האנטרפרייז-D כללו את קפטן ז'אן-לוק פיקארד (פטריק סטיוארט), הקפטן הקירח והצרפתי שמתנהג כמו אנגלי בגוף ובנפש, הקצין הראשון והמזוקן - וויליאם רייקר (ג'ונתן פרייקס, שהפך לבמאי של לא מעט פרקים וכמה סרטים של מסע בין כוכבים), קצין המדע, הרובוט דאטה (ברנט ספינר), שהחליף את מר ספוק בתור איש הצוות ההגיוני וחסר הרגש, יועצת הספינה האמפתית, דיאנה טרוי (מרינה סירטיס), רופאת הספינה, ד"ר בברלי קראשר (גייטס מק'פאדן) ובנה, הפרחח החוכמולוג ווסלי קראשר (וויל וויטון), מהנדס הספינה העיוור ג'ורדי לאפורג (לוואר בורטון), שמשום מה היה טייס בעונתה הראשונה של הסדרה, טאשה יאר, קצינת הביטחון של האנטרפרייז (דניס קרוסבי) ומחליפה בתפקיד, וורף (מייקל דורן) בן-קלינגון. אליהם הצטרפו דמויות משנה קבועות, כמו קיו, היצור המעצבן והכל יכול (ג'ון דה לאנסי), וגאיינן, המוזגת המבוגרת והחכמה במיוחד (וופי גולדברג).



הטכנולוגיה השתכללה (בעוד בסדרה המקורית, הכל נעשה בעזרת מודלים וציור ביד, את "הדור הבא" ליוותה אנימציה וגרפיקה ממוחשבת החל מיומה הראשון), התקציבים גדלו, פתאום היה חשוב להיות מדי פעם פוליטיקלי-קורקט, אך בסיכומו של דבר, הדור הבא היה בדיוק כמו הדור המקורי: כל פרק תיאר את מסעותיה של האנטרפרייז, מאבק בבעיה שמשפיעה על הפדרציה כולה, על האנטרפרייז לבדה או על איש צוות אחד (שנות השמונים שבהן צולמה הסדרה אפשרו התמקדות בדמויות בודדות, וכך גם רוחב היריעה הגדול של הסדרה, שמעולם לא עמדה בפני סכנת ביטול ממשית). כמו כן, בניגוד לסדרה המקורית, בסדרת הבת היו מדי פעם עלילות מתמשכות, שבהן סיפור אחד הופיע בכמה עונות, ודמויות התפתחו לאורך כל שבע עונות הסדרה. בסיכומו של דבר, הפרק האחרון של הסדרה הראה שכל מסעה של האנטרפרייז-D היה סיפור מתמשך אחד. לאחר שבע עונות שידור, שבהן הסדרה עברה התפתחויות ותהפוכות, יצרה שלום עם אויבים ישנים ופגשה חדשים (כמו הבורג, האיום הגדול על הגלקסיה) וראתה את ג'ין רודנברי מת ב-1991, הסתיימה הסדרה בטונים חיוביים, כאשר הדמויות של ספינת החלל אנטרפרייז-D עברו למסך הכסף - שם כיכבו בארבעה סרטים.

הדור הבא היתה נאמנה לסדרת האם שלה בכמה מישורים. אחד מהם הוא שימוש בכלים שהמדע הבדיוני מספק על מנת ליצור אלגוריות, להעלות שאלות על העולם שבו אנו נמצאים על ידי הקצנת מצבים קיימים ויצירת מצבים חדשים. אבל שנות השמונים והתשעים שבהם צולמה הדור הבא כבר פתרו חלק מהבעיות שבהן התעסקה הסדרה המקורית בשנות השישים. מלבד זאת, הקהל הפך ליותר מפונק, וסדרה שכולה משל כבר לא הספיקה לו. לכן, בשבע עונותיה של הדור הבא, היא היתה סדרת הרפתקאות, בנוסף למסרים שהוכנסו לסדרה על ידי רודנברי.

הדור הבא של מסע בין כוכבים אמנם היתה סדרה בעלת עלילות מתמשכות, אבל הן תמיד היו מוגבלות, בין השאר, כי האנטרפרייז לא נשארה באותו מקום למשך זמן רב. המקומות התחלפו, האורחים השתנו, ומי שרצה סיפור מתמשך, סיפור שיש בו התפתחות לאורך כמה פרקים רצופים - היה צריך לפנות לבבילון 5.



מה אומרים גולשי הכריש?
40% אומרים שמסע בין כוכבים (הסדרה המקורית) אף פעם לא קפצה. למעשה, הנתון הזה גבוה ממה שנראה בהתחלה, מכיוון ש-30% מבין אלו שאומרים שהסדרה קפצה, בוחרים ברגע בודד מתוך פרק ספציפי (חצי מהם בוחר בפרק בו מוחו של ספוק נלקח - לדעת רבים הפרק הגרוע בסדרה, והחצי השני בוחר בקטע השירה של ספוק וההיפים מן החלל) - ומכיוון שבמסע בין כוכבים, כל פרק עומד בפני עצמו - מדובר בסך הכל בהתרעמות על אבטחת האיכות של הסדרה, שאפשרה לפרקים רעים להיכנס. עוד 7% בוחרים בעונה השלישית כרגע הכריש, משום מה.

במקרה של הדור הבא, 51% ממצביעי הכריש אומרים שהסדרה אף פעם לא קפצה - הישג לא קטן, שנובע מכך שלסדרה באמת לא היתה נפילה משמעותית, ושגם לפרקים הרעים שלה היתה עדיין משמעות. עוד 10% אומרים שווסלי קראשר הוא למעשה שם נרדף לכריש, ושהופעתו הרסה את הסדרה. 5 מצביעים אומרים שרגע מותו של ג'ין רודנברי הרג גם את מסע בין כוכבים.


בכתבה הבאה: "חלל עמוק 9", "וויאג'ר", "אנטרפרייז" ודאטה-בייס של כרישים.


חזרה אל פרויקט "לפרוש בשיא".