המסך המפוצל

סכפ``ש באפי: הרוסה

פרק עשירי: Wrecked

מאת: שלמקו GRAS

פורסם: 25-07-2003
115 תגובות
(ק)סמים זה רע. (ק)סמים זה רע. (ק)סמים זה רע. (ק)סמים זה רע.

ועכשיו, אחרי שהובהר מעל לכל ספק מהו מוסר ההשכל של הפרק (למי שעדיין לא הבין אותו בעצמו, אחרי שמרטי נוקסון העבירה אותו בעזרת פטיש טרולים), אפשר לנתח את הפרק באופן מעט יותר רגוע.

"הרוסה" מתחיל בבוקר שאחרי "מנופצת". כדרכם של הרבה פרקים במהלך העונה השישית, עלילות הפרקים נמתחות על פני יותר מפרק אחד. כפי ש"טבולה ראסה" הראה את תוצאות השירים וההחלטות של "מההתחלה, עם רגש", כך "הרוסה" מראה לנו את תוצאות האירועים שעברו גיבורינו (או, ליתר דיוק, גיבורותינו) בלילה הקודם. אותו לילה קסום, מוזר ומבהיל.

דון וטארה מתעוררות על הספה, אחרי שנרדמו בציפייה. טארה ציפתה לבאפי, שתגיע ותשמור על דון. כפי שראינו בפרק הקודם, טארה לא יכולה להשאיר את דון לבדה. היא מתייחסת אל דון כמו אל הילדה שלה ואל עצמה כאל הורה שעזב את הבית, דבר שגורם לה לחוש אחריות כלפיה. דון, לעומתה, מצפה שטארה תפגוש את ווילו, כמו ילד שמצפה שההורים הפרודים שלו יחזרו להיות ביחד אם הוא רק יגרום להם להיפגש. אבל ווילו ובאפי לא מגיעות, ודון וטארה נרדמות על הספה. ובבוקר שאחרי, הציפיות שלהן מתגשמות.

באפי מתעוררת אחרי לילה של בום-טראח עם הערפד העירום. באפי, במה שיהפוך לראשון מבין שורה של קלישאות בפרק, מתעוררת עירומה ליד גוף חם (או לפחות בטמפרטורת החדר), ומייד נכנסת להלם. מי זה לידה? רגע, זה ספייק... לא יכול להיות! היא לא באמת שכבה איתו, נכון? "Oh my god!", בקיצור נמרץ. קשה לבאפי להאמין שאחרי כל כך הרבה שנים שספייק היה מאוהב בה והיא התייחסה אליו בבוז, הם מימשו את אהבתם, והיא מנסה להאמין שזה היה דבר חד פעמי - "Last night was the end of this freak show". אבל כשבאפי מתקרבת אל ספייק, היא מגלה שהמשיכה ביניהם היא לא משהו שהיא יכולה לדחוק החוצה, אפילו אם עצם המחשבה מגעילה אותה. באפי וספייק מתנשקים, ורק הערה מגעילה וגברית של ספייק מצליחה למנוע מבאפי להתחיל סיבוב נוסף על גבי הלא-מת, ולהזכיר לה שוב שיש לה אחות קטנה בבית.



באפי נמצאת במקום רגשי בעייתי. היא עדיין לא מצליחה לשכנע את עצמה שהיא מאוהבת בספייק, ואומרת לעצמה שהכל היה להט הרגע, ניסיון להרוות צמא שפעפע בה מאז שריילי חזר אל היערות ("אתה פשוט... נוח"), והיא אינה מוכנה לחשוף את מערכת היחסים שלה ושל ספייק לדון ולסקוביז ("אם תאמר למישהו על הלילה שעבר... אני אהרוג אותך!"). מבחינתם, המכות שבאפי חטפה בלילה שעבר היו קרב עם איזה מפלצת (מה שלא בדיוק בלתי נכון), אבל ברור שלא ניתן יהיה להסתיר את מערכת היחסים הזאת. בדיוק כפי שלא ניתן להסתיר את תגובתה של טארה להתנהגותה החדשה של ווילו. טארה מנסה, דרך דון, למזער את השפעות הפרידה שלה ושל ווילו. היא אפילו מציעה להכין לדון חביתיות בצורות משונות, כפי שהיא עשתה ב"מיקוח" - שהיה שיא האידיליה ווילו-טארה, לפני שכישוף ההחזרה לחיים של באפי חשף את הצד האפל של ווילו. אבל השלב הזה חלף. זמנה של טארה בבית סאמרס נגמר, אחרי הארכה, וברגע שהיא שומעת מאיימי שווילו ממשיכה בדרכי הקסם הנלוזות שלה טארה מבינה שעם כל האהבה לווילו, מקומה לא איתה.

ב"פרקים הקודמים בבאפי", ניתן לראות את גניבת היהלום של הטרויקה. זה מטעה במקצת, כיוון שלמעשה הטרויקה לא נמצאת ואף לא קשורה לאירועים שבפרק, אבל הגניבה הזאת מרחפת מאחורי הפרק. ג'יילס עזב, ווילו עסוקה עם איימי, והיחידים שיושבים ומנסים לחקור את גניבת היהלום הם זאנדר ואניה, בלי הצלחה - כי הטרויקה לא מצייתת לספרים שבהם הם חוקרים (חוץ מספר ההדרכה למבוכים ודרקונים אותו זאנדר קרא בפרק שעבר). אבל המחקר משמש לחשיפת פן אחר: הוא נותן דקות מסך יקרות לזאנדר ואניה, ומצליח לקדם במעט את מערכת היחסים הטרום-חתונתית שלהם. "עוד לא התחתנו, וכבר את מפסיקה להקשיב לי", אומר זאנדר לאניה, שקוראת ירחוני כלה במקום לחקור וחושבת על הלבוש לשושבינות שלה (תחום שלבאפי אין שום מילה בו), באפי מנסה להתמקד במחקר ולהסיח את דעתה מספייק וזאנדר מנצל את המחקר לכמה שעות של שקט שבהן הוא לא צריך לחשוש מהחתונה המתקרבת. אבל המחקר לא מתקדם, במיוחד כאשר ווילו לא נמצאת.

ווילו היא המרכז של הפרק. עזיבתה של טארה היתה הטריגר לסילוק כל העכבות שלה, וחזרתה של איימי מעולם הפרווה היא הכלי שמאפשר לה להתקדם. יחד עם העובדה שאף אחד מהחברים שלה לא ממש משגיח עליה (כאשר זאנדר ואניה עסוקים בחתונה, ובאפי מנצלת את העובדה שיש לה בעיות משלה כדי למצוא תירוץ מדוע לא להתערב בחייה של ווילו: "כולנו עושים דברים, דברים מטופשים... אבל אנחנו לומדים מהם"), ווילו מתמכרת באופן סופי לקסמים.



(ק)סמים זה רע
אם בפרקים הקודמים ניתן היה להתעלם מכך ששקיעתה של ווילו בעולם הקסמים היתה מטאפורה להתמכרויות אחרות (ב"טבולה ראסה" היה, למעשה, ניסיון להסתרת ההתמכרות שלה מעיני טארה והחבורה, כפי שמכורים לסמים צריכים להשתמש בסמים על מנת להתנהג נורמלי ולא לסבול מתסמיני גמילה), הרי שבפרק הזה, מרטי מנצלת כל קלישאה של סמים על מנת לגרום לכך שלא יהיה צופה אחד שלא יבחין בהשוואה בין קסמים לסמים, כדי שיהיה ברור מעל לכל ספק שווילו מכורה.

חייה של ווילו בעולם הקסמים התחילו מתוך צורך. אחרי מותה של ג'ני קלנדר, ווילו היתה היחידה שיכלה לבצע את קסם החזרת הנשמה לאנג'ל. כבר אז ניתן היה לראות את ההשפעה הרעה שיש לקסמים על ווילו, גם אם אז היא נבעה מחוסר הניסיון של ווילו. לאחר שבעונה השלישית ווילו השתמשה בקסמים בעיקר על מנת לעזור לסקוביז, והמסגרת שהתיכון הציב לה אפשרה לה לשמור על מינימום הנזק האפשרי (העובדה שאיימי הפכה לעכברוש גם עזרה). עם הגעתה של טארה בעונה הרביעית, ווילו התחילה להתפתח כמכשפה חזקה יותר ויותר, אבל ההשגחה של טארה והעובדה שתמיד היה שד להלחם מולו (קודם אדם, ומאוחר יותר גלורי) מנעו ממנה לנצל את כוחה לרעה. אפילו כאשר ווילו השתמשה בקסם שחור על מנת לפגוע בגלורי ב"Tough Love", קסם שהיה חזק מספיק על מנת להפוך את עיניה לשחורות לחלוטין, זה היה קסם שנוצל למטרה טובה.

אבל כבר ב"Tough Love" ניתן לראות שווילו משתמשת בקסם בצורה לא אחראית. המטרה היא טובה, אבל ווילו לא חושבת בהגיון לפני שהיא משתמשת בקסמים, ובאפי נדרשת להציל אותה מציפורניה המטופחות של גלורי. עם חיסולה של גלורי, נעלמה גם הסיבה האחרונה לשימוש מסיבי ולגיטימי בקסם. כשהעונה השישית התחילה, ווילו מצאה את עצמה בעולם שבו הקסם שלה אולי נחוץ (ווילו משמשת כמפקדת שדה הקרב לפני החזרתה לחיים של באפי ונעזרת לצורך זה בקסם; הקסם שלה החזיר לחיים את באפי ועזר לחסל את השד שבא בעקבותיה ב"החיים אחרי המוות"), אבל הרבה פחות מהמידה אליה היא התרגלה. אך ווילו כבר נכנסה לעולם הקסמים, ועכשיו היא משתמשת בקסם גם כשאין בו צורך. זה מתחיל בדברים קטנים, כמו קישוט הבית ב"עד הסוף", יצירת בובת בגדים דמוית טארה או שימוש בקסם לחדירה למאגר המידע המשטרתי, אך לא נגמר בכך. הקסמים שבהם ווילו משתמשת העונה שייכים, בחלקם, לצד השפיר (לחימה בשד הטרמפיסט), בחלקם נחוצים אך מסוכנים (החזרתה לחיים של באפי), ובחלקם מיותרים ואף מסוכנים. וקסמים אלו בדיוק הם אלו שדחקו את טארה הצידה (כאשר לאחר עזיבתו של ג'יילס, טארה היתה הדבר היחיד שמונע מווילו להידרדר), ואפשרו לאיימי להפעיל את השפעתה על ווילו.



ווילו מכורה לקסמים. אפשר לראות את זה בנכונותה להשתמש בקסמים גם כשזה אינו נחוץ. שטיפת המוח שווילו ביצעה לטארה וניסתה לבצע לכל הסקוביז מתאימה, כמו שנאמר, לניסיונות ההסתרה של מכורים. גם ההבטחה של ווילו שהיא לא תבצע קסמים חודש שלם היתה, בין השאר, צורה של "אני יכולה להפסיק ברגע שארצה" (גם אם עדיין קיימת השאלה האם ווילו האמינה בכך או שזה היה רק על מנת להוריד את טארה מהגב שלה). השימוש בקסמים חזקים יותר ויותר גם הוא מתאים, במידה זו או אחרת, לצורך של מכור במנות גדולות יותר ויותר עקב פיתוח עמידות. עד לפרק זה, ההתמכרות של ווילו לא נראתה מסוכנת. הקסמים הרי היו שימושיים, הנזקים שהם עשו היו לא יותר מאשר טעויות בשיקול הדעת.

אבל בפרק הזה, ההתמכרות של ווילו נחשפת כהתמכרות השקולה לסמים. ישנם הרבה פרטים קטנים שמבהירים זאת: ההתנהגות העצבנית שבה איימי מתנהגת כאשר באפי תופסת אותה, והעשבים אותה היא גונבת - "I need that stuff" (וכמובן, שבעוד שאיימי חושבת שבאפי חושבת שהעשבים הם סמים, באפי יודעת שאלו עשבי קסם - מרווה). אבל הרמז הגדול מכולם בא בדמותו של רק, סוכן ה(ק)סמים השכונתי הידידותי, שאותו איימי מכירה לווילו.

רק מבצע את עסקותיו האפלות במקום סודי שמיקומו לא ידוע. בחדר ההמתנה שלו מסתובבים אנשים מטושטשים, מתחננים לכך שהוא ייתן להם עוד מנה. הוא מספק לווילו קסמים חזקים, הרבה יותר ממה שהיא מסוגלת לבצע בעצמה (ואפילו כאלו שמביאים אותה לאקסטזה), אבל הוא דורש מחיר. הוא דמות זחוחה, נאלחת, הנהנית לראות את המכורים הזקוקים לו סובלים. כשווילו נכנסת אליו, היא מאבדת תחושת זמן. רק הוא הסוחר של ווילו, והיא מוכנה לקנות ממנו הכל. הוא הדבר היחיד אשר היה חזק מספיק על מנת לדחוף את ווילו מעבר לקצה התהום. עכשיו, כשהיא מכשפה חזקה יותר מכל מי שהיא מכירה, היא מוכנה אפילו לסכן את דון - הכל בשביל לקבל את המנה שלה. רק מבטל לחלוטין את שאריות שיקול הדעת שהיו לווילו המכורה.

עד שטריפ רע במיוחד מתגשם, כדרכם של הרבה דברים בבאפיוורס. אותו השד, שבהתחלה גרם לווילו להאמין שהוא נמצא רק בראשה, הופך להיות שד בשר ודם. הוא תוקף אותה, פוגע בדון, ובמהלך ההימלטות ממנו ווילו מתנגשת עם מכונית גנובה לתוך הקיר, מגחכת כל הדרך.



פציעתה של דון והסטירה מלאת הבוז שבאה בעקבותיה, היא בדיוק נקודת השבירה שאותה ווילו היתה חייבת לעבור על מנת להבין שהיא מכורה. היא נשברת, מתמוטטת בבכי, מבינה שההתמכרות שלה היא זאת שהרחיקה ממנה את טארה, שהיא עדיין אוהבת ורוצה, וגרמה לה לפגוע בה ובסביבתה. ווילו, שהיתה מכורה כבדה, מגיעה במזל גדול לנקודת השבירה בה היא מוכנה לבקש עזרה מבאפי, מוכנה להודות שיש לה בעיה. במזל גדול, כי ישנם מכורים שלעולם לא יבינו את זה. ולא רק ווילו מגלה פתאום את עומק התהום שאליה היא שקעה, ומוכנה בשמחה לשקוע ביסורי הגמילה הבאים עליה. באפי מבינה שהאשמה תלויה גם בה. באפי, שמאז חזרתה לחיים התרחקה מהחברים שלה, מבינה שווילו צריכה אותה, כפי שדון צריכה אותה, כפי שגם זאנדר ואניה יזדקקו לה בעתיד. באפי תפסה, מבלי לבקש את זה, את מקומו של ג'יילס כדמות ההורה בסקוביז, והיא זאת שאמורה לדאוג לכל השאר. משימה די קשה, בהתחשב בכך שיש לה בעיות משלה עם ספייק...

הדברים שסטאר בחרו לצנזר, עכשיו כשכבר אין יחסים לסביים על המסך: כשבאפי מבקשת מספייק שיעזור לה לחפש את דון, צונזר משפט שבו ספייק מקשר בין נרות למשחק מקדים, וכמה שניות בהן ספייק נעמד במלוא עירומו מול באפי, שמפנה את מבטה.