המסך המפוצל

עשר המכות

לרגל חג הפסח שנגמר זה עתה, "המסך המפוצל" מגיש לכם את "עשר המכות" - התופעות הקטנות שמעצבנות בטלוויזיה. ועוד אחת לשנה הבאה

מאת: assafTV וברק דיקמן

פורסם: 24-04-2003
28 תגובות
בסך הכל, צופי הטלוויזיה בישראל צריכים להיות מרוצים. שפע ערוצים, שפע סדרות, זה מובן מאליו שטקס האוסקר מועבר בשידור חי, ואפילו את להיט הריאליטי "ג'ו מיליונר" קיבלנו בהפרש סביר ממאמא אמריקה. אבל צופה הטלוויזיה הישראלי עדיין לא מרוצה, תמיד תמצא הסיבה להתלונן. הנה עשרה דברים שליקטנו, דברים קטנים, לכאורה לא חשובים, אבל הם בהחלט מעצבנים. היעלמותם מחיינו תהיה דבר מבורך. אז הנה הדברים הקטנים-אך-מעצבנים שמשגעים את צופי הטלוויזיה, עשר המכות שלצערנו מככבות לא רק בפסח, אלא בכל השנה:


1. תרגום: שחור בעיניים
לא, אנחנו לא באנו להתלונן על הטעויות בתרגום, אם כי גם זה דבר שראוי שיעלם מחיינו, באנו להתלונן על הפס השחור שמסתיר רבע מסך וכך נעלם מאיתנו מידע חיוני: מי מתארח בפרק, מי כתב וביים אותו, שלא לדבר על הצורך לבהות בחצי פרצוף מוסתר. אנא מכם! הסירו את הפס השחור! הכתוביות במקור מפריעות לתרגום? הזיזו אותן למרכז המסך! בעונות הראשונות של "אי.אר" בכבלים נהגו כך וזה היה מצויין. מאוחר יותר, גם "אי.אר" הצטרפה ל"פסים בשחור". למה?!

ברגע האחרון: בסדרה "24" הפנימו את המסר - והתרגום, שבפרקים הראשונים הסתיר את השעון וכדומה, כבר לא מסתיר ולמשך הזמן (כמה שניות) בו מופיע השעון במהלך הפרק, התרגום מוסט למרכז המסך, ללא פס שחור, כמובן. 10 לערוץ 10.

2. מקצצים את הרוחב
בעולם עוברים לשידורים במסך רחב. כמו בקולנוע, שם התמונה מלבנית ולא (כמעט) ריבועית, כך גם בטלוויזיה אפשר להנות מתמונה רחבה יותר של העניינים. סדרות כמו "אי.אר", "24", "סמולוויל", "סטארגייט", "אנג'ל" ועוד רבות אחרות כבר עברו לפורמט, שלא לדבר על הסדרות תוצרת בריטניה, שם רוב הטלוויזיות הנמכרות הינן טלוויזיות עם מסך רחב.



ובישראל? הסדרות משודרות בצורתן הריבועית וכך לעיתים אנו רואים קצה אף של דמות משוחחת לה עם קצה האף של דמות אחרת. הגיע הזמן לחנך את הצופים בישראל, שמשום מה חושבים שמסך רחב פירושו תמונה קטנה יותר, שככה זה צריך להיות. החזירו לנו את התמונה המלאה - ויפה שעת אחת קודם. שלא לדבר שלמטה מתפנה מקום נקי לתרגום (ע"ע).

3. והרי החדשות: אין משהו חדש, אבל בואו נקטע את הסרט
אני כבר לא זוכר אם היה זה הערוץ הראשון שהתחיל במנהג המגונה, או שמא הערוץ השני. זה לא משנה. שלושת הערוצים - כן, גם ערוץ 10 הצטרף - החליטו שזה ממש בסדר לקטוע את הסרט או התוכנית, לעיתים ממש כמה דקות לפני הסיום - לטובת מבזק חדשות שלא ממש מחדש לנו. אנא מכם: בשביל לדעת ששרון לא יכנע לטרור, בשביל לחזור ולראות את עמיר פרץ מאיים שוב בשביתה, אנחנו לא צריכים לראות אפילו את המהדורה הרגילה.

4. הערב ב-21:30, כלומר ב-21:43, כלומר ב-22:08, כלומר ב...
לוח השידורים המתפרסם בעיתונים הינו ככל הנראה בגדר טיוטה בלבד. פרסום שעת שידור של סדרה או תוכנית מסויימת הוא כנראה בגדר המלצה בלבד. מקרה שכיח הוא שסדרה שאמורה להתחיל בשעה מסויימת מתחילה שלא בשעה היעודה. לרוב באיחור, לעיתים - וזה המכעיס מכל - מוקדם מכפי שצויין. אז הפסדנו את ההתחלה? הוידאו לא הקליט את סוף הפרק? לא נורא. העיקר שדחפנו עוד פרסומות.

הערב ב-22:17:31
תת-סעיף של הסעיף הקודם: בשביל מה לפרסם בלוח שעות שידור "על השניה" כאשר אתם ממילא לא עומדים בזמנים? בארה"ב יש או שעה עגולה, או מחצית השעה. רוצים אמריקה! ויפה שעה אחת קודם.

5. בפרומו הבא תגלו שהרוצח הוא...
צפיתם בסדרה אהובה? נשארתם במתח בסוף הפרק? אין צורך. מיד אחריו ישודר פרומו לפרק הבא שמכיל בדיוק את השניה האחרונה של הפרק. הרסנו לכם? אופס...

6. הסכסוך עם...
פעם זה היה פוקס, ממנה אף גוף שידור ישראלי לא יכל לרכוש סדרות חדשות (אלא רק עונות חדשות של סדרות שכבר שודרו, כגון הסימפסונז בערוץ 1, תיקים באפלה בטלעד), היום זה וורנר שכבר "לא חברים" עם ערוץ 3. נמאס מהסכסוכים שפוגעים בסופו של דבר רק בצופה הטלוויזיה. ביצעתם עסקה? עמדו בה. שלמו את מה שהבטחתם שתשלמו. אם אינכם יכולים לשלם - אל תחתמו על חוזים.

7. הצינזור של סטאר וורלד
ווילו וטארה מתנשקות? באנג'ל נשפך קצת דם? לא אצל סטאר וורלד שמקצצים ומקצצים בלי שום הבחנה. מעניין אם יישאר מספיק מהעונה השישית של "באפי" שמתחילה שם ב-8/5/03 או שנזכה לראות גירסה ערוכה של העונה, פרוסה על פני משהו כמו עשרה פרקים (איפה כפתורי ה"ציניות" כשבאמת צריך אותם?)



סטאר וורלד? NO!
תת-סעיף של הסעיף הקודם: יש דיבורים על שידור הערוץ גם בלווין, אבל הדיבורים האלה התחילו כבר לפני עשרים שנה ועדיין לא ראינו שום דבר מוחשי.

8. בכורה! גם בכבלים הדיגיטליים וגם בלווין
איזה בזבוז אדיר של כספים. כמה פעמים ראינו שאותו סרט משודר במוצאי שבת בשעה 21:30 בבכורה גם בסינמה 1 וגם ביס 1? כמה כסף נשפך על אותם חוזים כפולים, תרגומים כפולים? בכסף הזה אפשר היה לעשות כמה הפקות טובות סטייל "תיק סגור".

9. כולנו יחד
כולם בערוץ 2, אף אחד לא שמע על הערוץ הזה שקנה את כל הכוכבים שפעם היו שם וזו הסיבה שערוץ 10 עומד על סף סגירה. או הפרטה. או הפיכה לערוץ חדשות ורכש. או השד יודע מה. כן, ממש. "כולנו" זה בעצם משהו כמו 340 משפחות שמכירות רק את ערוץ 2, מתות על "מזל טוב" ועל "הראשון" ואם זה היה תלוי בהם, הם בכלל היו זורקים את השלט של הממיר לפח, כי הם לא עושים בו שימוש של ממש.

10. עוזי פלד
אם אתם בעלי המניות של "טלעד", עוזי פלד הוא איש שאתם דווקא מאד מחבבים. החברה, למעט אולי ברבעונים האחרונים - מיתון, אתם יודעים - רווחית, התוכניות של הזכיינית אינן פאדיחה כל כך איומה עד שאתם צריכים להתחבא מחבריכם במגרש הגולף, ובסך הכל האיש עושה עבודה מקצועית.

אבל אם אתם צופי טלוויזיה נאמנים, עוזי פלד הוא אחד מהאנשים היותר שנואים. ולו רק בגלל מנהגם המשונה להתעללות בסדרות רכש, במה שכבר זכה לכינוי "טלעוד" סדרות (רכישת סדרה, תקיעתה על המדף לתקופה ארוכה שנמדדת בשנים וכאשר סוף סוף מעלים סדרה היא זוכה להתעללויות כגון שעות שידור בלתי אפשריות, שינוי פתאומי ביום ובשעה, היעלמות פתאומית לא פחות, ועוד לא התחלנו לדבר על תרגום שמות הסדרות). ההתגאות שלו בהפקות מקור איכותיות מאבדת מתוקפה כשנזכרים ש"פלורנטין" כבר שנים לא משודרת ולא, "מזל טוב" בהחלט איננה משהו שראוי להתגאות בו. ההתבטאויות שלו על המתחרים, ובעיקר על ערוץ 10 ומיקי חיימוביץ', הן דוגמה (לא) יפה לשמחה לאיד מהסוג הגרוע ביותר.

אם הטלוויזיה היתה בית ספר, פלד היה ה"גיק" המעצבן שהיה חוטף מכות כל יום מהילדים ה"קולים". ובצדק.

והמכה ה-11: שידורים בחגים
לפי הסקרים, בחגים הצפייה בטלוויזיה מתמעטת. האם בגלל זה אנחנו צריכים לסבול שידורים איומים? או שמא זו שאלת הביצה והתרנגולת? בגלל השידורים האיומים הצפייה מתמעטת ואז מכינים לנו שידורים איומים? ביום העצמאות הקרב ובא אנו צפויים לראיונות הקבועים והצפויים עם הרמטכ"ל (בערוצים 1 ו-2 בו זמנית!). בערוצי "סינמה" מכינים לנו יום של סרטים ישראליים (הם לפחות מודעים למיחזור וישנה התייחסות אירונית לכך בפרומו). וכמובן שחידון התנ"ך לא ייעדר מהתפריט הטלוויזיוני.

מישהו בכלל מתכנן את הלוחות מחדש כל שנה או שפשוט תוקעים לנו את הקלטות משנים עברו בתקווה שלא נשים לב?