המסך המפוצל

חוק וסדר: שידורי המהפכה

כל שלוש סדרות של חוק וסדר משודרות כרגע בארץ - הזדמנות מצוינת לנסות ולאבחן מה שנראה כמגמה מרתקת בסדרת האם הוותיקה והפופולרית

מאת: Steerpike

פורסם: 14-03-2003
16 תגובות
קודם כל הבהרה: זו אינה רשימת ביקורת על שלוש סדרות "חוק וסדר" או על אחת מהן, ולא נעשה בה ניסיון להציג את הסדרה לקהל שאינו מכיר אותה. אז מה כן? ייעשה כאן ניסיון לאבחן מה שנראה כמגמה מרתקת באחת הסדרות הפופולריות ביותר בארצות-הברית כבר הרבה שנים.

את מערכת היחסים שלי עם "חוק וסדר", אז עוד סדרה אחת בלבד, התחלתי בתקופה שבה שודר פרק של הסדרה בכל יום לקראת סיום השידורים של ערוץ 3. אהבתי את כל מה שהיה לאהוב בה, והיה הרבה. הריאליזם היבש משהו, החלוקה לחצי פרק של עבודת משטרה וחצי פרק של פלפולים משפטיים, הסירוב הכמעט מוחלט להיכנס לחייהן האישיים של הדמויות (בניגוד מוחלט ל"רצח" ול-NYPD), היכולת לסיים תפקיד של דמות ראשית בצעד שרירותי בפרק סיום העונה (מייק "מיסטר ביג" לוגן, ועוזרת התובע קלייר קינקייד) בלי איזו מחלה סופנית שמתפתחת על פני חצי עונה או משבר נפשי גדול. יותר מהכל אהבתי את העובדה שיותר מפרק אחד נגמר כשהשוטרים, התובעים, ואנחנו איתם, עומדים חסרי אונים מול הנוקשות הבלתי-מתפשרת של מערכת המשפט האמריקנית, עם דיני הראיות שלה.

אחר כך נדדה "חוק וסדר" על פני ימי שידור וערוצים, נפגשנו מפעם לפעם, אבל הפגישות נעשו נדירות יותר, עד שקשה לי לנסח עמדה בנוגע לכל העונות שעברו בדרך.

לאחרונה חידשתי את מערכת היחסים שלי עם הסדרה על נגזרותיה (לא ממש ספין-אופס), ואני עדיין אוהב את כל מה שאהבתי בה אז, גם אם היום אנחנו יודעים מעט יותר על המשפחה של לני בריסקו, גם אם ב"מדור מיוחד" ניתן מקום של כבוד למשברים האישיים והרגשיים של הדמויות, גם אם "כוונה פלילית" משנה לחלוטין את דרך פרישת הסיפור של סדרת-האם.



אבל היום אני אוהב ב"חוק וסדר" גם משהו אחר. אולי העונות הבאות, אלה של אחרי ה-11 בספטמבר ישנו את הגישה של שלוש הסדרות (הניו-יורקיות למהדרין, כדאי לזכור), אבל נכון לעכשיו, לפי שעון ישראל, אנשי "חוק וסדר" מספקים לנו מדי שבוע למעלה משעתיים של טלוויזיה פוליטית, חתרנית, כמעט מהפכנית.

יותר ויותר מביאים ב"חוק וסדר" אל המרקע את הקשר בין הון לשלטון, כמו שנהגו לומר כאן במערכת הבחירות. איש עסקים מכובד עם קשרים לאיש מאפיה שהוא בן חסות של אנשי FBI, דיפלומט בכיר ומדען הנהנה מחסות מערכת הביטחון כדי שיוכל לפתח טילים מנצלים את מעמדם לטאטא את הפדופיליה שלהם מתחת לשטיח הם שתי דוגמאות מהשבועות האחרונים. אם באמצע שנות התשעים היה חלק גדול מהחקירות מתמקד באזורים העניים והקשים של מנהטן, בהומלסים מסוממים וכיוצא באלה, נדמה שבעונות האחרונות, באופן כמעט שיטתי נופל החשד המיידי על דמות טיפוסית כזו, אבל כמעט באותה מיידיות מוסר החשד, בדרך כלל כשהעדויות מובילות לנתיב של כסף וכוח. נדמה לי שב"חוק וסדר" רוצים להזכיר לנו, שכן, הם עדיין שם, קורבנות תמידיים של השיטה, אנשים שנפלטו על-ידי המערכת, הם עדיין האחראים הישירים לרוב מעשי הפשע האלימים, ולכן תמיד נחשוד קודם כל בהם, אבל בואו נפנה רגע מבט למי שבאמת אחראי לחברה הרקובה שלנו. בדיוק כמו הטענה הותיקה לפיה "הכיבוש משחית", ולא ניתן לתחום את האלימות בצד אחד של הקו הירוק, כך גם הניסיון של מעמד מבוסס של בעלי הון להתעלם מהאלימות האיומה שהוא יוצר נידונה לכישלון. פתאום הילדים המוכשרים מגיעים לקולג' יוקרתי ומתחילים להשתולל, הם מזמינים אוכל ורוצחים את השליח כי אין להם כסף, הם כל כך פוחדים מכישלון שהם מעדיפים לפתח קריירה כרוצחים או גנבים רק כדי לשמר חזות של אורח חיים בורגני מושלם.

כשמדברים על הצד החתרני של "חוק וסדר" אי אפשר, וגם לא כדאי, להתעלם מדמותו של ג'ון מאנץ' שהוקפץ אליה לזכר ימי הקרוס-אוברים החביבים עם "רצח מאדום לשחור". ב"רצח" היה מאנץ' פליט סיקסטיז משעשע, שכמעט אף פעם לא היה מעורב בחקירה מרכזית. היכרנו הרבה יותר את שלל הנשים שלו (לשעבר, כולן), את יחסיו עם הבר, ובעיקר את תיאוריות הקונספירציה ההיפיות שנהג לשלוף מפעם לפעם. גם עכשיו, ב"חוק וסדר - מדור מיוחד", ממשיך מאנץ' לשטוח את התיאוריות ההזויות לכאורה שלו, אבל מה שהיווה אתנחתא קומית בסדרת האם שלו נוטה להתגלות כמבוסס בביתו החדש. כן, ה-FBI, השרות הדיפלומטי, התשלובת התעשייתית-צבאית (ביטוי שאבד עליו הכלח אי שם בשלהי מרידות הסטודנטים של שנות הששים) כולם חיים ובועטים, והם לא פחות גרועים מכל פושע מהשורה.



מפתיע לגלות שסדרה מרכזית, המשודרת באחת הרשתות, שומרת כבר שנים על מיקום מכובד במדד נילסן, ושזכתה לש?ם דווקא בשל הסולידיות שלה אל מול סדרות המשטרה המהפכניות יותר של תחילת התשעים מעזה לגעת באופן כל כך חד בכמה מהצדדים היותר מפחידים של החברה האמריקנית. אבל בעוד המהפכנות של NYPD התבטאה בעיקר בחשיפה של ישבנים גבריים, וזו של "רצח" בצילום ובעריכה, "חוק וסדר" עברה תהליך ארוך של התבגרות, והמהפכנות שלה היא ברצון לקבוע סדר-יום לאומי חדש.

כל זה, כאמור, נכון עבור העונות המשודרות היום בארץ. בשתיים מן הסדרות (אלה של ערוץ 1), מדובר בעונות של טרום 11 בספטמבר. האם הרוח הפטריוטית ששוטפת את ארצות-הברית מאז היום ההוא כיבתה את הניצוץ המהפכני של הסדרות? אני, כאמור, לא יודע, ומחכה לעונות הבאות כדי לגלות.





"חוק וסדר" - מוצ"ש בשעה 23:02 בערוץ 1, פרקים ישנים שעה קודם לכן בהולמרק (שני פרקים ברצף)
"חוק וסדר - מדור מיוחד" - מוצ"ש בשעה 23:45 בערוץ 1 (השבת, באופן חד פעמי, אחרי חדשות חצות - פרק פתיחת העונה השלישית).
"חוק וסדר - כוונה פלילית" - יום שני בשעה 22:30 בערוץ 10.