המסך המפוצל

לא נורא כמו שחשבנו

סיכום הסקר הקודם

מאת: Which Witch

פורסם: 01-02-2003
28 תגובות
במשך שנותיה הראשונות של הסדרה "באפי", נחשבה ג'ויס סאמרס על ידי רוב הצופים לאישה טורדנית ומיותרת, עיוורת למה שחשוב באמת בעולם בכלל ובחיי ביתה בפרט, זו שמענישה בריתוק בזמן שיש רשע גדול להלחם בו. התגובה הקיצונית שלה כשגילתה שבאפי היא קוטלת ערפדים אף החריפה את חוסר הפופולריות שלה. והינה אנחנו בשלהי העונה השביעית וג'ויס זוכה בתואר (המפוקפק) - לא ממש נוראה כמו שחשבתי.

אפשר לייחס את זה אך ורק לעובדה שבעונה החמישית, עונתה האחרונה של ג'ויס בסדרה, היא חלתה ואז מתה, ולהגיד שהצופים סלחניים יותר עכשיו, כשהיא איננה שם ביום יום, והמאבק שלה במחלה עשה אותה לדמות הרבה יותר סימפאתית, שקל יותר להזדהות איתה ולחשוש לה. אבל יש בזה יותר מזה: בעונות הראשונות, שהיו מטאפורות לפחדים ולבעיות של גיל ההתבגרות, היתה ג'ויס, בתור ההורה היחיד, צריכה לקחת על עצמה את רוב התכונות של הורים שאינם מבינים את הילד המתבגר. היה דגש רב על חוסר ההבנה שלה את באפי ואת הפעילות החשובה שהיא עושה, כמטאפורה לפער הדורות. הצופים הזדהו, מן הסתם, עם באפי, הטינאייג'רית שלא מבינים אותה. לעומת זאת, בעונה החמישית הושם בסדרה דגש רב יותר על ערכי המשפחה, ועל חשיבותה של האם, וראינו אותה גם מנקודת המבט של הטינאייג'רית החדשה של הסדרה - דון. כשג'ויס מתה, הזדהנו בצורה מושלמת עם באפי, שהכאב שהדבר הביא לה גם השפיע על כל מה שעשתה אחר כך. ועל כן, במידה מסוימת, הלכנו בדיוק בדרך שבה רצו שנלך: כשרצו שנראה בג'ויס דמות הורית אטומה, כך ראינו אותה, וכשרצו שנתקשר אליה ריגשית כדי להעצים את הכאב לכשתמות, כך היה. 31% מהמצביעים הצביעו עבורה.

אחריה, עם 20% מהקולות, ניצבת בתה השניה, דון. דון היתה תמיד דמות שנויה במחלוקת, והצופים נעו בין לחשוב שהיא נורא חמודה, לבין רצון לחנוק אותה בכל פעם שהיא פותחת את הפה. נראה שלאחרונה היא מעצבנת אותנו פחות, אולי כי היא מתבגרת ככל שהסדרה מתקדמת?

העונה הרביעית היתה עונה שאהבנו לשנוא, העונה הראשונה שבה התאכזבנו מ"באפי". עונה עם עלילת-על מופרכת, ביג-באד מטופשים, עונה ראשונה בלי אנג'ל, ועם ריילי פין (שעוד נגיע אליו). אבל 15% מהמצביעים חושבים שבראיה לאחור היא לא כל כך איומה. אחרי הכל, אניה לבשה תחפושת ארנב, פיית' באה להתארח, עוד היה סיכוי לקרוס-אוברים וספייק חזר לחיינו על מנת להישאר.



הבגדים של ווילו, שיש אומרים שהם-הם הביג-באד של העונה הרביעית, זכו לשלל תגובות, החל מגיחוכים וכלה בדפיקת הראש בקיר מרוב זעזוע תוך קריאות !I'm blind! I'm blind. החל מעונה רביעית הפתיעה ווילו עם חולצות שנראות כמו עוגות יומולדת משוגעות, שמלות משונות עם אפליקציות, חצאיות שנראות כאילו מישהו הקיא עליהן, כובעי צמר לא ברורים, תכשיטים מפחידים למראה, ועוד כהנה וכהנה. וכל זה לאחר שעם סוף העונה השלישית נראה היה שהיא מתחילה לגלות טעם כלשהו באופנה. לאחרונה נזכרו במחלקת הארט של הסדרה שווילו היא למעשה אישה, ולא עץ קריסטמס, והתחילו להלביש אותה בחולצות מחמיאות ולפעמים אפילו ג'ינס, תודה לאל. ועל כן, אני משערת, קיבלו הבגדים 14% בסקר.

גם העונה השישית שנויה מאוד במחלוקת. רבים מהצופים חושבים שהיא היתה איומה, ירודה ואפילו משעממת, בעוד אחרים חושבים שהיא פורצת-דרך, מבריקה ומרגשת. ועם זאת, 12% מהמצביעים מצאו אותה, בדיעבד, פחות נוראה ממה שחשבו.

הגענו לשו?ק הגדול של הסקר - ריילי פין לא הגיע למקום האחרון! למעשה, הוא קיבל 7% מהקולות. יש מעין קונצנזוס בפנדום, שאומר שכולנו - בלי הבדל דת, מין, גזע ושיפ, שונאים את ריילי. זה נובע קודם כל מכך שהוא היה האהבה הגדולה הראשונה של באפי אחרי לכתו של אנג'ל, ורבים התרעמו על כך. כמו כן, חיזקה את ההרגשה הזו העובדה שריילי היה אוויל למדי במשך העונה הרביעית, חסר ביטחון ומגונן מדי בעונה החמישית, ובנוסף להכל היה לו הרגל קינקי למדי, שרק הפך אותו למטרה נוחה יותר עבור שונאיו. ועם זאת היו גם כאלה שחוסר בטחונו ואהבתו הנכזבת לבאפי בעונה 5 נגעו לליבם, וגרמו להם לחשוב עליו בסלחנות.



אחרונה ולא חביבה כלל, היא פרופ' וולש, זו שלפני שנהרגה בתאונת עבודה מצערת (או לא), הספיקה להיות פרופסורית ביצ'ית לפסיכולוגיה, להתגלות כזו שעומדת בראש "היוזמה" הנודניקים, לשחרר לעולם את אדם, יצור הכלאיים התמוה, ולנסות להרוג את באפי. אבל הגרוע מכל היה ההתנשאות הדוחה שלה מעל ג'יילס, ועל זה באמת לא נסלח לעולם. טוב, מלבד האחוז שהצביע עבורה בסקר.