המסך המפוצל

אנג`ל - רומנטיקן או פדופיל?

כשאנג`ל רואה לראשונה את באפי הוא ערפד בן 240 (או בן 26) ובאפי היא נערה בת 15. האם העניין שהוא מביע בה הופך אותו לפדופיל?

מאת: Slayeret

פורסם: 25-12-2002
65 תגובות
עובדה: כשאנג'ל רואה לראשונה את באפי הוא ערפד בן 240 (או בן 26 אם תבחרו להתעלם משנותיו כערפד) ובאפי היא נערה בת 15.
שאלה: האם העניין שהוא מביע בה הופך אותו לפדופיל?
תשובה: לא!

בזמן האחרון נזרקה לחלל הפורום השאלה האם העניין שהביע אנג'ל בבאפי בפעם הראשונה שהוא רואה אותה, ולאחר מכן כשהם נפגשים, מעיד על כך שהוא פדופיל. היו שחזרו על מנטרה קבועה: הוא בן 26 (גילו של אנג'ל בעת מותו) והיא בת 15, משמע הוא פדופיל.

זו לא הדרך להגיע לפתרון השאלה. "באפי" היא לא סדרה שטחית וחד-מימדית. היא סדרה רב שכבתית ובה פועלים במקביל עולם של מציאות ועולם של פנטזיה, שלו חוקים משל עצמו, וככזה, אין אפשרות להיטפל לפרט אחד הנמצא על פני השטח, אלא יש צורך בבחינה מעמיקה והיקפית של הדמויות ומערכות היחסים שביניהם.

ליאם (שמו המקורי של אנג'ל) היה בחור שיכור והולל. המטרה המרכזית בחייו היתה למרוד באביו המחמיר. הוא ידע הרבה נשים, אבל לא ידע אהבה (Becoming, The Prodigal). לאחר מכן הגיעו שנותיו כערפד חסר נשמה ומערכת היחסים שלו עם דרלה. מערכת יחסים זו היתה הרבה דברים, אבל אהבה לא היתה שם. העונה השנייה של אנג'ל עוסקת בכך לא מעט. אנג'לוס ודרלה הם לא דרוסילה וספייק. לאנג'לוס לא היתה היכולת לאהוב. אפשר לראות זאת בהתייחסות השונה של השופט (Surprise, Innocence). בזמן שעל ספייק הוא מריח רגשות אנושיים של חיבה, באנג'לוס הוא לא מוצא טיפה של אנושיות.



לאחר קבלת הנשמה, אנג'ל מתחיל מאה שנים של התבודדות והסתגרות מהעולם. מלבד ניסיון אחד כושל ב- Are you now or have you ever been, אנג'ל לא עשה כל מאמץ לתקשר עם בני אדם במהלך תקופה זו. הסתגרות זו הובילה אותו בסופו של דבר לחיים של הומלס ברחובות מנהטן.

ואז הגיעה נקודת המפנה בחייו. הוא נשלח לצפות בבאפי. כשהוא רואה אותה בפעם הראשונה הוא לא רואה ילדה, הוא לא רואה גיל. הוא רואה מישהי אנושית ופשוט מתאהב בה. נפשו נקשרת בנפשה, וכפי שנטען בפורום, הוא מוצא את עצמו נמשך אליה (לא במובן המיני) בשל הגורל הקוסמי המשותף להם. בשלב זה של חייו, הבגרות הנפשית של אנג'ל, ככל שהיא נוגעת לרגשות אנושיים של אהבה ואכפתיות כלפי הזולת, אינה שונה מזו של נער מתבגר. אסור לבטל את שנותיו כערפד. הערפד צובר ניסיון חיים, גדל ומתפתח, הוא לא חי בוואקום. ועובדה היא שאנג'ל בעל הנשמה הוא בוגר יותר מהבחור שהיה קודם להפיכתו לערפד. אבל באהבה ובמערכות יחסים הוא לא מבין.

מהצד השני יש לנו את באפי, שתפקידה כקוטלת הפך אותה לבוגרת לגילה. את השינוי אפשר לראות כבר ביום שבו נודע לה שהיא הקוטלת. הבעת הפנים שלה, טון דיבורה, המבט שיש לה בעיניים, כל אלו מעידים על התחלה של שינוי ביחס שלה כלפי העולם. כשהיא ואנג'ל נפגשים סוף סוף היא כבר אדם אחר. היא זו שמלמדת את אנג'ל איך לחיות בעולם, איך ליצור קשרים ולפתח אמפתיה כלפי אנשים אחרים ואיך לאהוב. כאשר מערכת היחסים שלהם מתחילה ללבוש גוון מיני, היא מקדישה לנושא מחשבה ולוקחת את הזמן לדסקס אותו עם חברתה הטובה, ווילו. ברגע המכריע, היא זו שיוזמת, בעוד אנג'ל הוא זה שמהסס (surprise).



מה הקשר בין כל זה לבין שאלת הפדופיליה?
פדופיל היא לא מילה שאפשר סתם כך לזרוק, מבלי להתייחס למשמעות האמיתית שלה. לא מדובר בבחור בשנות ה- 20 לחייו שמראה עניין בבת נוער. פדופיליה הינה סטייה מינית המוכרת ע"י עולם הפסיכיאטריה. משמעותה: "משיכה לקיום יחסי-מין עם ילדים מתחת לגיל הבגרות המינית" (כך מגדירה האנציקלופדיה העברית). גיל 15 הוא גיל שבכלל נחשב למבוגר מדי בשביל הפדופיל, שכן זהו שלב שבו הילד כבר מתחיל את המעבר אל עולם המבוגרים. בדרך כלל, יראה הפדופיל עניין בילדים צעירים יותר. לפדופיל לא אכפת מהילד עצמו. הוא לא חושב עליו כעל אדם, אלא כעל אובייקט לסיפוק יצרו המיני. הוא בוודאי לא אוהב אותו. והוא לא עושה זאת באופן חד פעמי. זה עניין שיטתי בשבילו, שמערב, לעיתים קרובות, יותר מקורבן אחד.

האם אלו התכונות שמאפיינות את אנג'ל ואת מערכת היחסים שלו עם באפי? ממש לא. אנג'ל אהב את באפי. אהבה שמתעלה הרבה מעבר למישור המיני גרידא. באפי לא היתה ילדה (אלא נערה מתבגרת) והיא בוודאי לא היתה סתם אובייקט בשבילו. ובמשך לא מעט זמן, היא היתה היחידה שעניינה אותו.

אבל גם אחרי פסילת אופציית הפדופיליה, עדיין נשארת השאלה של הפרש הגילאים ביניהם. הפרש הגילאים מעורר בנו חוסר נוחות (גם לג'ויס לא היה נוח עם זה, כפי שניתן לראות בפרק Angel) בשל ההבדל בניסיון שצברו שני האנשים. ישנו פחד שהאדם המבוגר יותר ינצל את הידע שיש לו ויתמרן את בן הנוער התמים למצבים אליהם הוא עוד לא מוכן, ובכך יגרום לו נזק. ובדיוק בגלל הדברים שציינתי עד כה, אין מקום לחששות כאלה במערכת היחסים של באפי ואנג'ל. הם נמצאים באותו מישור, והניסיון שלו הינו שווה ערך, אם לא פחות, לשלה.

לא ניתן גם להתעלם מהחלק הפנטסטי של הסדרה (כפי שציינו בצדק בפורום). אמנם חלק זה משמש בעיקר כדי להוות משל לבעיות המתעוררות במציאות ודרכי ההתמודדות איתן, אבל זה עדיין עולם של ערפדים, מפלצות וקוטלות והחוקים שתופסים שם, לא תופסים במציאות שלנו.

הרי אם נייחס משמעות אמיתית לכל פרט של העולם ההוא, נוכל לומר שבאפי היא נקרופילית; היא הרי שכבה עם גופה. אך אין לשכוח את הכוונה שעומדת מאחורי הדברים. האם מישהו סבור ברצינות שליוצרי באפי היתה כוונה להמשיל את מערכת היחסים של באפי ואנג'ל למערכת יחסים פדופילית? אני לא.

הרומן של באפי ואנג'ל הוא סיפור אהבה אפי בלתי אפשרי. הוא סיפור על שני אנשים מעולמות שונים, שנסחפו עקב הנסיבות אל מקום שבו היה להם הרבה במשותף. הם התאהבו ויצרו משהו מיוחד, אבל בסופו של דבר השוני גבר על הדמיון, ועל האהבה, והם נאלצו להיפרד.

זהו גם סיפור על גאולה דרך אהבה. כשאנג'ל פוגש את באפי הוא מפחד מפני הצל של עצמו. המפגש עם באפי משנה אותו. בהתחלה הוא בא, זורק רמזים והולך. אבל לאט לאט הוא נהיה יותר ויותר מעורב. מהתערבות כאשר החיים של באפי נתונים בסכנה, הוא עובר לעזרה כללית במלחמתם של הסקוביס ולבסוף הוא הופך ללוחם למען הטוב, אשר עומד על שתי רגליו הוא. זה מפסיק להיות קשור לבאפי, והופך להיות בשבילו ובשביל האנשים שצריכים את עזרתו. המשך הלחימה שלו לאחר המעבר ללוס אנג'לס מוכיח זאת. אבל הוא לא היה מגיע לשם בלי באפי. הוא בעצמו אומר לה דברים דומים ב- Gingerbread.



זו היתה כוונת הכותבים, כאשר הם כתבו את סיפור האהבה הזה. להפוך אותו פתאום לסיפור מלוכלך על איש זקן וילדה תמימה זה פשטני, וחוטא לכל הרעיון שעומד מאחורי "באפי".

לסיום, אביא בפניכם ציטוט של שיחה, אשר באפי ואנג'ל מנהלים בפרק Helpless, שיחה שעוסקת בפעם הראשונה שבה אנג'ל ראה את באפי:

Angel: (quietly) I saw you before you became the Slayer.

Buffy: (confused) What?

Angel: I watched you, and I saw you called. It was a bright afternoon out in front of your school. You walked down the steps... and... and then I loved you.

Buffy: Why?

Angel: 'Cause I could see your heart. (gets up) You held it before you for everyone to see. (walks to her) And I worried that it would be bruised or torn. And more than anything in my life I wanted to keep it safe... to warm it with my own.

Buffy looks up into his eyes for a long moment, then leans into him, and they embrace, holding each other close.

Buffy: That's beautiful. Or taken literally, incredibly gross.

Angel: (grimacing) I was just thinking that, too.

אני לא רואה פה שום דבר מלוכלך או זול. אני רואה אהבה. אהבה טהורה ויפה. אלא אם כן, כמובן, מסתכלים על הדברים מנקודת המבט המילולית, ולא העניינית.