המסך המפוצל

יס מינוס

ערוץ "יס פלוס" פוצח בעונה חדשה בשבוע הבא, אבל הפעם, בניגוד לבעבר, ממש לא מדובר בסיבה לחגיגה. יס מינוס. מיחזור יוצא מן הכלל

מאת: assafTV

פורסם: 03-12-2002
52 תגובות
בשבוע הבא, פוצח ערוץ "יס פלוס" בעונה חדשה. את עונת החורף הוא ממתג כ"עונה של אהבה" עם סדרות ותוכניות בנושא. גולת הכותרת של העונה הן שתי סדרות מקור: "מישהו לאהוב" סדרה תיעודית של ציפי ברנד, יוצרת "ירוקות" המוערכת ו"הבורגנים", ששתי עונותיה הראשונות ישודרו שוב מההתחלה בערוץ, כאשר לאחריהן, בהמשך השנה, תשודר גם העונה השלישית - בבכורה. לפני "קשת" בערוץ 2.

בכל זמן אחר, עונה חדשה של ערוץ "יס פלוס", הערוץ האנין ביותר בישראל, היתה זוכה כאן לטור מלטף ומפנק.

לא הפעם.

לוח השידורים של ערוץ "יס פלוס" (כזכור, ערוץ פרימיום בתשלום נוסף מעבר לתשלום על החבילה הבסיסית), מלבד הסדרה החדשה "מישהו לאהוב" מורכב רובו ככולו משידורים חוזרים. חלקם שידורים חוזרים-חוזרים.

זוהי לא פחות מאשר יריקה בפרצוף, זלזול מוחלט בצופים הנאמנים. דבר שאפילו ערוץ 3 לא עושה. אתם יכולים לזלזל בערוץ 3 ולרטון שהוא משדר מתחתית החבית של התוצרת האמריקאית אבל אל תטעו: פעמיים בשנה, כמו שעון, מתקתק הערוץ סחורה חדשה וחמה והפריים-טיים נקי משידורים חוזרים במשך כל השנה כמעט.

ערוץ "יס פלוס" נולד, בימיה הראשונים של החברה, עוד לפני שנרשם מנוי אחד בלבד, כערוץ מתחרה לערוץ 3. החברה ניסתה בזמנו "לגנוב" את זכויות השידור של סדרות הדגל של ערוץ 3 "חברים" ו"אי.אר" ולאחר שנכשלה מלהשיג זכויות שידור על סדרות אלו ואחרות, פנו בלוויין, בלית ברירה במידה מסוימת, לרכש בריטי בעיקרו, וזול יותר. מסתבר שזה הדבר הטוב ביותר שיכול היה לקרות לערוץ. שטף של סדרות בריטיות איכותיות נראה על המסך והצופים, שהורגלו ל"סדרות הטובות ביותר בעולם", קיבלו את הסדרות הבאמת טובות ביותר בעולם.

"רגליים קרות", "ליגה משלהן", "קוויר בעיר", "חדר מורים" ועוד ועוד, לצד מבחר אמריקאי איכותי לא פחות כמו "משפט לילי" ו"הקרב על הרייטינג". הוסיפו את תוכניות הבידור המשובחות של קונן או'ברייאן ו"סטרדיי נייט לייב", רצועות סרטי תעודה איכותיים ושלל סדרות על סקס וקיבלתם ערוץ אנין אך מהנה לצפייה גם להדיוט הפשוט.

ההבדל במבנה העונה הבריטית שמתאפיין בעונות קצרות בנות 6 פרקים בממוצע, לעומת האמריקאית שמונה 22 פרקים בממוצע, גרם לתחלופה מהירה של סדרות והצופים קיבלו כמעט כל כמה שבועות, סדרה או עונה חדשה בפרקים חדשים ולוהטים מהתנור.

לצד סדרות חדשות הוקרנו בפריים-טיים סדרות בשידור נוסף. דבר הגיוני בהתחשב בעובדה שיס הינה חברה חדשה ומנויים חדשים שלא היו בחברה בימיה הראשונים קיבלו הזדמנות לצפות במיטב התוצרת שהוקרנה. אולם לצד השידורים החוזרים שובצו סדרות ועונות חדשות, לטובת הצופים הוותיקים והחדשים כאחד.

אולם כיום, קצת מעל לשנתיים לאחר הקמת הערוץ, ולאחר שיס התבססה למדי מבחינת מספר המנויים וסביר להניח שרובם נחשפו לסדרות לפחות פעם אחת, מצב בו לוח שידורים המבוסס ברובו על שידורים חוזרים מדליק נורה אדומה אצל הצופה.

האם בשביל שידור שלישי או רביעי של "מטרופוליס", שידור נוסף של "תינוק מגודל", "סקס והעיר האמיתית", "רובי ווקס" בפעם השלישית ועוד, שווה לשלם תשלום נוסף? אני מזכיר שוב: "יס פלוס" הינו ערוץ פרימיום בתשלום נוסף אשר מיועד לגרום למנוי לשלם מעבר לחבילת הבסיס - חבילה שמחירה עלה לאחרונה.

איזו סיבה יש לי - כמנוי וכצופה - לשלם עוד כסף בחודש ולקבל שידורים חוזרים על גבי שידורים חוזרים? מלבד הסדרה התיעודית והמקורית של ציפי ברנד, איכותית ככל שתהיה (שלמרבה האירוניה תמוחזר אף היא ותשודר בשידור נוסף בימי שישי), אין חומרים חדשים בלוח החורף שיס נהנית כל כך לקמפיין לנו יומם וליל. ואם יש חומרים חדשים - היכן הם? בכספת מיוחדת במרתפי יס? מה ההיגיון בפתיחת עונה ללא סדרות חדשות?

במשך שתי שנות שידורו של הערוץ פונקנו בסדרות חדשות ויחס חם ואוהד. הרגשנו שהנה, יש ערוץ שלא מתפשר ומשתדל ללקט ולהביא לנו את המיטב שבמיטב משידורי העולם, כדי שאנחנו נזכה לחוויית הצפייה הטובה ביותר שאפשר. לכן לוח החורף של הערוץ מקומם כל כך, מעליב כל כך, מביש כל כך. לא לזה פיללנו מיס. לא לזה ציפינו מיס פלוס. וכשבערוץ 3 ה"בסיסי" מנצנצות להן מעבר לפינה "עמוק באדמה" והעונה החדשה של "הסופרנוס", פחות מדגדג לצופה הממוצע לשלוף בשעת מיתון זו את השקלים הנוספים הדרושים ל"יס פלוס".

זהו לא סוד שחברת הלוויין בקשיים כלכליים. זה גם לא סוד שמספר המנויים שהחברה מגייסת קטן מחודש לחודש. זה גם לא סוד שאם חלילה החברה תקרוס ניוותר עם חברת כבלים מונופוליסטית שלא תהסס לחזור ולפגוע במנויים. אבל אם יס מקצצת בתקציב הרכש מדובר בפגיעה חמורה שהנזק שלה גדול מכל חיסכון בתקציב החברה. אי-שידור רכש חדש ומיחזור חומרים קיימים ואריזתם בעטיפה חדשה זה בדיוק הדבר שדוחה צופים ומנויים משלמים. לעומתם חותמים הכבלים לאחרונה על עסקאות ענק עם כמעט כל אולפן הוליוודי קיים. אם יס תמשיך למחזר, לא תהיה ברירה, נחזור לכבלים. לא ששם מצפה לנו זר של שושנים אבל לפחות לקוצים של הכבלים, כבר התרגלנו.